„Ha valaki magánemberként azt mondja, hogy a mozi első három sorában csak dakoták ültek, és azok mind tetvesek voltak, az gyakorlatilag egy olyan megállapítás, amire egy népcsoportot is rá lehet húzni” – mondta Lukács Miklós cimbalomművész Szatmári Róbertnek a Trend FM A nap vendége című műsorában, Aranyosi Péter botrányos kijelentésére reagálva.
A beszélgetés alapvetően Lukács pályáját, gondolkodását és a cimbalom helyzetét járta körül.
A művész elmondta: bár sok energiát fektet abba, hogy a cimbalom a nemzetközi zenei térképen is komolyan vehető hangszerként jelenjen meg, továbbra is kevesen ismerik fel a benne rejlő lehetőségeket.
Szerinte a hangszer nem csupán „magyaros szín” vagy „színes folklórelem”, hanem teljes jogú alkotóeszköz a klasszikus, kortárs vagy improvizatív zenében is. Ezt nemzetközi mesterkurzusokon is képviseli, ahol a hallgatók nyitottan, előítéletek nélkül fogadják a hangszert – szemben a magyarországi reflexekkel, ahol sokan még mindig csak cigányzenéhez kötik.
Saját zenei útjáról elmondta: bár cigányzenész családból származik, maga nem játszott éttermi cigányzenét, hanem klasszikus zenei képzésben nőtt fel, és azóta is a zenei szabadság érdekli.
Olyan műveket keres és hoz létre, amelyek egyszerre táplálkoznak hagyományból és jelenből. Célja, hogy minél több fiatal találja meg a saját hangját a cimbalmon keresztül, és hogy a hangszer nemzetközi oktatása kiszélesedjen.
A beszélgetés végén Lukács kitért az Aranyosi-ügyre is. Úgy látja, felelős műsorvezetőként Gulyás Mártonnak azonnal közbe kellett volna lépnie. Bár Aranyosi későbbi bocsánatkérését elfogadja, szerinte nem lehet ennyiben hagyni az ügyet.
„Amikor már zűrzavar van, csak úgy lehet kezelni, hogy nem veszünk róla tudomást. A közöny – annál nagyobb büntetés nincs” – zárta gondolatait.
A teljes beszélgetést itt tudod megnézni:
A cimbalom otthon volt, így ez volt az evidens. Általános iskolában, amikor a szolfézs-előkészítő végén hangszert kellett választani, a hegedűt választottam, mert Édesanyám hegedült. De balkezes vagyok, és ez akkor még nem volt annyira kedvező a vonós hangszereknél. Így maradtunk a cimbalomnál.
Lukács Miklós cimbalomművésszel a Librarius is készített korábban interjút, amit itt olvashattok





