Egy lomkereskedő borzalmas festményt őrzött a nappali falán, most kiderült, hogy eredeti Picasso

Egy festmény, amelyet egy lomkereskedő talált, miközben egy capri-i ház pincéjét takarította ki, és amelyet a felesége rendszeresen „borzalmasnak” nevezett, egy eredeti portré Pablo Picasso-mű – állítják olasz szakértők.

Miután 1962-ben rábukkant a festményre, Luigi Lo Rosso felvitte a feltekert vásznat Pompejibe, ahol egy olcsó keretben lógott a nappali falán a következő néhány évtizedben.

A portré, amelyről most a tulajdonosok úgy vélik, hogy Dora Maar, a francia fotós és festő, Picasso szeretője és múzsája torzított képe, a híres művész jellegzetes aláírását viseli a bal felső sarokban. De Lo Rosso nem tudta, ki ő.

Csak jóval később, merült fel a gyanú, amikor a fia, Andrea, elkezdett kérdezősködni, miután tanulmányozott egy művészettörténeti enciklopédiát, amit a nagynénje adott neki.

A család végül egy szakértői csoport, köztük Maurizio Seracini, egy ismert művészeti nyomozó segítségét kérte. Évekig tartó bonyolult vizsgálatok után Cinzia Altieri grafológus és az Arcadia Alapítvány tudományos bizottságának tagja – amely műalkotások értékelésével, restaurálásával és attribúciójával foglalkozik – megerősítette, hogy a festmény aláírása, amelyet ma 6 millió euróra (5 millió font) becsülnek, Picassoé.

„Miután az összes többi vizsgálatot elvégezték a festményen, rám bízták az aláírás tanulmányozását” – mondta Altieri a Guardiannek. „Hónapokig dolgoztam rajta, összehasonlítva néhány eredeti munkájával. Nincs kétség, hogy az aláírás az övé. Semmi nem utalt arra, hogy hamis lenne.”

Picasso gyakori látogatója volt Capri déli olasz szigetének, és a festmény, amely feltűnően hasonlít Picasso „Buste de femme” (Dora Maar) című művére, valószínűleg 1930 és 1936 között készült.

Lo Rosso azóta meghalt, de fia, Andrea, aki most 60 éves, folytatta kutatásait, hogy megtudja, ki a festmény alkotója.

„Apám Capri szülötte volt, és ócskaságokat gyűjtött, hogy eladja szinte semmiért” – mondta. „A festményt még azelőtt találta, hogy megszülettem volna, és fogalma sem volt, ki az a Picasso. Nem volt túl művelt ember. Amikor a Picasso műveiről olvastam az enciklopédiában, mindig felnéztem a festményre, és összehasonlítottam az aláírásával. Folyton mondogattam apámnak, hogy hasonló, de ő nem értette. Ahogy felnőttem, tovább töprengtem rajta.”

Andrea Lo Rosso elmondta, hogy voltak pillanatok, amikor a család fontolóra vette, hogy megszabaduljanak a festménytől. „Anyám nem akarta megtartani – állandóan azt mondta, hogy borzalmas.”

Többször is kapcsolatba lépett a Picasso Alapítvánnyal Málagában, de azt mondta, hogy nem mutattak érdeklődést az állításai iránt, mert hamisnak vélték azokat. Az alapítványé a végső szó a festmény hitelességével kapcsolatban, amelyet most egy milánói széfben őriznek.

Picasso, aki 1973-ban halt meg, több mint 14 000 művet készített, és az alapítvány naponta több száz üzenetet kap olyan emberektől, akik azt állítják, hogy eredeti Picasso-tulajdonosok.

A „Buste de femme” (Dora Maar) 1938-ban készült, és 1999-ben ellopták egy szaúdi sejk jachtjáról, mielőtt 20 évvel később előkerült volna.

Luca Marcante, az Arcadia Alapítvány elnöke szerint valószínű, hogy két változata van a műnek. „Lehet, hogy mindkettő eredeti” – mondta az Il Giorno újságnak. „Valószínűleg két portré, nem teljesen ugyanaz, de ugyanarról a személyről készült, amelyeket Picasso két különböző időpontban festett. Az biztos, hogy az a festmény, amelyet Caprin találtak, és most Milánóban őriznek, eredeti.”

Marcante jelenleg azon fáradozik, hogy bemutassa a bizonyítékokat a Picasso Alapítványnak.

„Kíváncsi vagyok, mit mondanak” – mondta Lo Rosso. „Csak egy átlagos család voltunk, és mindig az igazság kiderítése volt a cél. Nem érdekel minket, hogy pénzt csináljunk belőle.”

(A cikk a The Guardian írásának felhasználásával készült)

A legfrissebb képzőművészeti hírek

Megosztás: