A Magyar Állami Operaház 2024. szeptember 6-án tartott Intézményi Érdekegyeztető Tanács (IÉT) ülése nagy vihart kavart, különösen a BMW szponzori megállapodása körüli viták miatt.
Az ülés után Ókovács Szilveszter főigazgató és Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének (ODFSZ) elnöke is levelet írt az intézmény dolgozóinak, melyek az Index birtokába kerültek.
A BMW szponzori megállapodás és Ókovács Szilveszter autóhasználata:
Bárány Balázs a levelében azt állította, hogy a BMW várhatóan felmondja az Operaházzal kötött szponzori megállapodást. Az ODFSZ szerint felháborító, hogy a BMW által biztosított luxusautókat nem azok használják, akik jogosultak lennének rá, hanem Ókovács Szilveszter és vezetői köre. Bár az együttműködés a művészeket kellene támogassa, valójában ők csak fotózásokon jelennek meg az autók mellett.
Ókovács Szilveszter főigazgató reakciója:
Ókovács a levélben visszautasította Bárány Balázs állításait, és nyilvános bocsánatkérést követelt. Szerinte a BMW által biztosított autók használata körüli kritikák megalapozatlanok, és nem léteznek „szerényebb szolgálati autók” az Operaházban, ahogyan azt a szakszervezet elnöke állította. Ókovács hangsúlyozta, hogy a szakszervezet vezetője valótlanságokat terjesztett, és ennek következtében az Opera támogató partnerei is bizonytalanná váltak.
Vita a létszámleépítésekről és pénzügyi kérdésekről:
A szakszervezet szerint a BMW-ügyön túl további fontos kérdések is az asztalon vannak. Bárány Balázs levelében arról is szólt, hogy a főigazgató nem reagált a létszámleépítésekkel kapcsolatos kérdésekre, és nem cáfolta, hogy további leépítések várhatók. Ókovács megerősítette, hogy a béremelésekhez szükséges források hiányoznak, és a magas jegyárak miatt az emberek nem jönnek el az Operába.
Szakszervezeti és vezetői konfliktus:
Bárány Balázs szerint a főigazgató képtelen túllépni a személyes problémáin, például a BMW-ügyön, és nem figyel a társulat valós gondjaira. A szakszervezet elnöke ugyanakkor kész egy nyilvános vitára, hogy a problémákat megoldják, és hangsúlyozta, hogy nem lát okot a főigazgató kérésének eleget tenni, miszerint bocsánatot kérjen.
Frissítés és az Opera hivatalos reagálása:
A cikk megjelenése után az Opera Kommunikáció levélben kérte az Index szerkesztőségétől a helyreigazítást, mert a BMW és az Operaház közti szponzori megállapodás felmondása nem áll napirenden. Az Opera szerint az ODFSZ állítása egy félreértelmezett mondatra épült, és valójában csak arra utalt, hogy a botrányok miatt fennáll a kockázata a megállapodás megszűnésének.