Az internetes csalások napjainkban egyre kifinomultabb formákat öltenek, és mára már senki sem érezheti magát teljesen biztonságban. Különösen igaz ez az idősebb korosztályra, hiszen ők nem a digitális forradalom alatt nőttek fel, emiatt esetleg nehezebben ismerik fel a csalás jeleit.
Távoli munkamenetek
Az internetes csalók előszeretettel használnak úgynevezett “remote desktop” (távoli asztal megosztó) szoftvereket, mint a RustDesk, a TeamViewer és az AnyDesk.
A hasonló távoli asztali alkalmazások lehetővé teszik, hogy egyik számítógépről irányítsunk egy másikat, úgy mintha fizikailag is ott lennénk az előtt. Az esetek többségében ez rendkívül hasznos.
A hírekben gyakran rossz “szájízzel” megjelenő “AnyDesk” például lehetővé teszi, hogy a távmunka során könnyedén és hatékonyan tartson kapcsolatot egy együttműködő csapat, így a projektek simábban és gyorsabban tudnak haladni. Mivel magánfelhasználásra teljesen ingyenes, segítségével a családtagok és barátok egyszerűen nyújthatnak támogatást egymásnak, például a számítógépek beállításainak konfigurálásában vagy technikai problémák megoldásában, úgy mintha fizikailag is ott lennének egymás mellett.
A felhasználó felelőssége
Fontos megjegyezni, hogy minden ilyen szoftver esetén bizonyos felelősség hárul a felhasználókra is. A szoftver biztonságos használatának kulcsa az, hogy tudatosan és körültekintően kezeljük a hozzáférési jogosultságokat. Amikor egy felhasználó elfogad egy kapcsolatot az AnyDesk-en keresztül, gyakorlatilag „beengedi” a másik felet a saját digitális terébe.
Ezért kiemelten fontos, hogy csak megbízható személyeknek adjunk ilyen hozzáférést.
A csalók felelőssége
Ha kitárulkozik egy kiskapu, az internetes csalók élni is fognak ezzel a lehetőséggel. Általában telefonon, vagy e-mailben veszik fel a kapcsolatot az áldozatokkal, és meggyőzik őket, hogy telepítsék az AnyDesk szoftvert, állítva, hogy segítséget nyújtanak valamilyen kitalált probléma megoldásában. Ez minden esetben hazugság.
Amikor pedig a gyanútlan áldozatok engedélyezik a hozzáférést, a csalók szabadon férhetnek hozzá a személyes adatokhoz, pénzügyi információkhoz vagy telepíthetnek kártékony szoftvereket.
Meghökkentő tény, hogy a csalók elképesztően kifinomult módszerekkel dolgoznak. Gyakran a magyarországon kevésbé ismert úgynevezett „social engineering” technikát alkalmaznak: pszichológiai manipulációval tévesztik meg áldozataikat.
Ilyenkor kihasználják az emberek természetes hajlandóságát, hogy megbízzanak másokban, vagy az olyan érzéseket, mint a félelem vagy az együttérzés, hogy rávegyék őket olyasmire, amit normál körülmények között nem tennének meg.
De mégis mit tehetek?
Az internetes csalások elleni védekezés felvilágosításon alapul. Kellő tudatossággal és megfelelő óvatossággal jelentősen csökkenthető a kitettség kockázata.
Mivel a csalók is folyamatosan változtatják az eszköztárukat, nehéz teljesen golyóálló ismérveket találni, de azért mutatunk néhány tippet, amelyek különösen az idősebb korosztály számára lehetnek hasznosak:
- Soha ne telepítsünk ismeretlen szoftvert vagy alkalmazást csak azért, mert valaki telefonon vagy e-mailben kéri.
- Legyünk kritikusak, ha ismeretlenektől segítséget ajánlanak, különösen, ha ez pénzügyi adatok megadását igényli.
- Kérjünk tanácsot egy megbízható családtagtól vagy baráttól, ha bizonytalanok vagyunk egy online kérés vagy ajánlat kapcsán.
- Tartsuk naprakészen a számítógépünk biztonsági szoftverét, és rendszeresen változtassuk meg jelszavainkat.
Az internet a végtelen lehetőségek dimenziója – de mint minden nagy hatalmat ezt is felelősséggel kell használni. Az információ megosztása és a tudatosság a legjobb (ön)védelmi módszer a neten tevékenykedő keselyűk ellen. Vigyázzunk magunkra!