Az Enyhe katarzis legutóbbi adásában Gryllus Samu zeneszerző, a Bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem tanára, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál alapító kurátora, művészeti vezetője volt Szatmári Róbert vendége. A beszélgetésben szó esik arról, hogy miért tartunk egy művészeti alkotást szépnek, arról, hogy milyen lehet ma egy érvényes zenés színházi előadás és arról is, miért megkerülhetetlen az AC/DC munkássága a zenetörténetben.
„Én nem akarok úgy tenni, mintha nem telne az idő”- mondja Gryllus a műsor elején.
„Lehet, hogy például Rossini zenéjét csak azért találjuk szépnek, mert társadalmilag így rögzült be. Nem tudom, de lehet. Egy biztos: nem akarom azt érezni korunk zenéje kapcsán, mintha a nagymamám fényképét nézegetném folyton.”
A teljes beszélgetés itt nézhető meg:
A zeneszerző beszél az épp most zajló Átlátszó Hang Újzenei Fesztiválról és szóba kerül legújabb operája is, amely az 1973-as balassagyarmati túszejtésről szól, egész pontosan azt mutatja meg, hogy egy történelmi eseményen keresztül hogyan látunk rá, értjük meg és dolgozzuk fel az emberi és hatalmi viszonyainkat.
A Túszopera színházi és zenei élményt egyaránt nyújt: a Magyarországon mai napig jól ismert túszejtési akcióban a helyi laktanya párttitkárának két fiatal fia egy leánykollégium lakóit ejtette foglyul, azt követelve, hogy elhagyhassák az országot. Gryllus operáját 2023-ban Bécsben is bemutatták.
Ezen kívül a zeneszerző beszél arról, milyen érzés kívülállónak lenni, és arról is, hogy milyen hatással voltak rá a punk és a rock zenekarok, és miért lényeges a zenetörténetben az AC/DC munkássága.