Nagy Anna: Az újévi klezmerkoncert még titok, de Jordán Adél biztosan ott lesz

Nagy Anna, a Budapest Klezmer Band harmonikaművésze volt az Enyhe katarzis rádióműsor és podcast vendége a radiocafén. Az aktuális újévi koncert kapcsán Szatmári Róbert műsorvezetővel felelevenítették a klezmer zene történetét, általában a zsidó zenei hagyományok széles skáláját és szó esett arról a rengeteg hangulatról, amelyet a klezmer magában hordoz.

„A klezmer olyan lelki mélységeket kapargatott nálam, hogy azonnal beleszerettem.” – kezdi Nagy Anna, amikor a klezmer szó és a műfaj eredetéről esik szó.

A Budapesti Operettszínházban ismerte meg Jávori Ferenc Fegyát, akkoriban mindketten a színház zenekarában játszottak.

„A 90-es évek elején Fegya elhívott a nemrégiben alakult Budapest Klezmer Band újévi koncertjére, mondta, hogy hallgassam meg őket, és ha tetszik, akkor velük tarthatnék. Ez majdnem nem jött össze egy fatális véletlen miatt, ugyanis rengeteg hó esett aznap este és csak későn értem a helyszínre. Szerencsére a többiek is késtek, így meg tudtam nézni a koncertet, és ott, azonnal tudtam, hogy ezzel akarok foglalkozni” – mondja Anna.

A teljes beszélgetés itt tekinthető meg:

A harmonikaművész csak klezmert játszik, de nagyon sokféle zenét hallgat, a klasszikusokat is nagyon szereti, tanítja is a Lauder Javne Iskolában, ahol a zenei tagozatot vezeti. A Hegedűs a háztetőn című musical több rendezésében is közreműködött, még abban a bizonyos híres, Bessenyei-féle előadásban is zenélt.

„Aztán Kerényi Imre megkérte a zenekart, egész pontosán Fegyát, hogy »klezmeresítse« a zenét, ez volt az a verzió, amikor színpadra is lépett és Dunai Tamás és Huszti Péter partnere volt a Madách Színházban.”

Január 1-jén a már hagyománnyá vált Mazel Tov! újévi koncertjükkel kezdik az évet, amelyről egyelőre csak annyit árulhatott el Nagy Anna, hogy Jordán Adél is közreműködik és sok más meglepetésre is számíthat a közönség.

A beszélgetésben szó esik még a klezmer és más zsidó zenei stílusok eredetéről, a 70-es évek revival korszakáról, amikor is újra felvirágzott a klezmer műfaj és arról is, milyen volt a 90-es évek Magyarországán megtapasztalni a változás szeleit.

A korábbi beszélgetést itt hallgathatjátok meg:

Hegedűs D. Géza: Mozart szétfeszítette a szabályokat és újakat alkotott helyettük

Megosztás: