Budapesten, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen nyílt meg a régió egyik legkorszerűbb járműtervezési műhelye, a MOME Mobility Design Lab, ahol a hallgatók a leginnovatívabb technológiákkal dolgozhatnak majd. Az egyetem megújuló Járműtervezési Programjához kapcsolódó stúdiót Gorden Wagener, a Mercedes-Benz vezető designere és a MOME alapítványi elnöke közösen nyitotta meg július 1-jén.
A megnyitó apropója a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Mercedes-Benz idén húszéves együttműködése, amelyet az egyetem nagyszabású eseménysorozattal ünnepel. A most megnyílt Mobility Design Lab a mobilitás jövőjét kutatja: az autók mellett drónok, hajók, motorok és más közlekedési eszközök létrehozásával, valamint felhasználóiélmény- -tervezéssel foglalkoznak majd az itt tanuló hallgatók.
Az új műhely megnyitása mérföldkő a régió leendő járműtervezőinek képzésében és versenyképességük növelésében. Az egyetem hallgatói mostantól a hagyományos agyagmodellezés mellett a legmodernebb high-tech eszközökkel is bemutathatják terveiket. A kiterjesztett és virtuális valóság (AR és VR) technológiák, valamint a digitális rajztáblák alkalmazásával lehetőségük nyílik elképzeléseiket, fejlesztéseiket korszerűen megjeleníteni, úgy, mint egy vezető autógyár designrészlegén. A résztvevők megtekinthették a MOME Járműtervezési Program elmúlt öt évének legkiemelkedőbb terveit is, melyek között ott volt Treffler Máté által az Orvosok Határok Nélkül globális civil szervezetnek megálmodott mentő Unimogja, valamint Kiss Botond Levente és Elek Bálint luxusmodelljei is.
Böszörményi-Nagy Gergely, a MOME alapítványi elnöke a megnyitón elmondta: „A MOME és a Mercedes-Benz partnersége Magyarország jövőjéről szól. Az a célunk, hogy a magyar gazdaság gyártói képességei, dinamikusan bővülő kapacitásai mellett a kreativitás, ezen belül a design, a terméktervezői terület is megjelenjen, mint hazai hozzáadott érték. Új eszközeinkkel ehhez már minden lehetőség adott.”
„20 évvel ezelőtt valami teljesen más fogadott a MOME-n, a járműtervezési műhely olyan volt, mint egy startup garázs, azóta óriási fejlődés ment végbe. Nagyon büszke vagyok a közös munkára! A hallgatói projektekben a campus megújulása is tükröződik, professzionális konceptdesignt tettek le az asztalra, lenyűgöző a digitális tervezés színvonala is. Ez fontos, mert a jövő digitális lesz.”
– emelte ki beszédében Gorden Wagener, a Mercedes-Benz vezető tervezője, aki a látogatás során személyesen adott visszajelzést a bemutatott hallgatói munkákra.
A Mercedes-Benzzel fennálló együttműködés elmúlt két évtizede alatt az egyetem tervezői programja a világ élmezőnyébe került: a közös műhelymunka folyományaként több MOME-s hallgató kezdhette meg a Mercedesnél a karrierjét, továbbá más vezető autógyárak – többek közt a Volvo, BMW, Audi vagy KIA – tervezői részlegére is felvételt nyertek.
Mindezzel nem csak az egyetem, de a régió oktatása is fejlődik, hiszen a Mobility Design Lab egyedülálló technológiai felszereltsége csak nálunk lesz elérhető. A műhelymunka során megtanulható új vizuális nyelv ismerete lesz annak feltétele a jövőben, hogy az egyes hallgatók gyakorlati helyeket kaphassanak vezető autóipari vállalatoknál vagy autógyáraknál, így ez egy jelentős befektetés a jövőbe.
GORDEN WAGENER
Gorden Wagener, a Mercedes designfőnöke 1993-ban vette át ipari formatervezői diplomáját. Tanára Stefan Lengyel volt, az Esseni Egyetem formatervező tanszékének akkori vezetője, a MOME vendégprofesszora, aki összekapcsolta a Mercedest a Zugligeti úti egyetemmel. Azóta a MOME diákjai és oktatói tevékenyen részt vesznek az autógyár designprogramjaiban. Wagener a Mercedes formatervezési részlegét 2008-ban vette át, azóta teljesen újragondolta a luxusmárka formavilágát, design filozófiáját, amelyben a Bauhaushoz is visszanyúl.
Modellt vált a MOME
A 142 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) 2020 augusztusa óta alapítványi formában működik. A modellváltás részeként a MOME megalkotta hosszú távú stratégiáját, megújította kutatás-fejlesztési tevékenységét, elindította az egyetem belső folyamatainak digitalizációját, és hozzáfogott a képzés korszerűsítéséhez is. A hagyományosan magas színvonalú művészeti és design oktatáson túl, 2022-től a MOME minden alapszakos hallgatója számára bevezeti a vállalkozói képzést, és elindítja első angol nyelvű mesterszakjait is. 2021-ben a MOME költségvetése közel négyszeresére nőtt, és az alapítvány döntött a magyar felsőoktatás történetének legnagyobb arányú oktatói béremeléséről is.