Kántor Kata koreográfus, a Jelenlét Színház alapítója egy belső utazásra invitálja a nézőket a NEM TÖRTÉNT SEMMI című darabjában április 20-án és 21-én 19 órakor az Eötvös10 Kamaratermében. A performatív jellegű táncelőadás az emberi kapcsolatok törékenységét, a sérelmeken való felülemelkedés és a megbocsájtás lehetőségét vizsgálja Egyed Bea táncművész érzékeny előadásában.
A mozgásfolyamot az érzelmi csapdák, a megromlott viszonyok, bántó kapcsolatok inspirálták. Az Egyed Bea táncművész által érzékenyen előadott szóló érzelmileg felkavaró, festői képei már a szokatlan térhasználattal is kizökkentik a nézőt a komfortzónájából. Létezik-e a feltétel nélküli szeretetnek, az önátadásnak az a foka, ami sérülés nélkül elbírja a másik sebzett lényét? Hogyan lehet megszabadulni az ambivalens transzgenerációs és sorskönyvi mintáktól, és megtalálni az önazonossághoz vezető utat? Elég-e a tudatosság, az önreflexió a pusztító folyamatok megállításához? Mikor kapcsol be az életösztön? Hogyan jöhet el a megtisztulás?
A táncelőadás az emberi kapcsolatok törékenységét és a sérelmeken való felülemelkedés és megbocsájtás lehetőségét vizsgálja. A belső személyes háború végső soron az egyén önfelszámolásával jár, jó lenne a békét még az életben megteremteni, s nem a halál által „nyerni el”. Amikor az ember szembenéz azzal, hogy a vágyaiból mit sikerült, illetve mit nem sikerült ki- és beteljesíteni, és kitekint az életet javarészt kitevő pótcselekvések halmazából, olykor felteszi a kérdést, hogy mi az, ami valójában történik vele az életben? Mi történik a felismeréskor? Univerzális szempontból egyáltalán van-e jelentősége az egyéni emberi létnek a végtelen térhez és időhöz képest? Történik-e bármi attól, hogy megszületünk és meghalunk? Hagyunk-e bármi nyomot magunk után a világban?
A térspecifikus előadás díszlettervezője Körmendy Pál, jelmeztervezője Szűcs Edit, az előadás zeneszerzője Tóth Andor, a dramaturg alkotótárs pedig Szurma Ági. A világosítás és hangosítás Batta Gábornak köszönhető, az elengedhetetlen háttérmunkákban Csapó Márta Borbála és Gábor Zoltán segédkeznek. Az előadás megvalósulását az NKA, az Eötvös10, és a Műhely Alapítvány támogatta.
A törékenységről
Mennyi repedés mindenben.
Szétfutnak sugár iránt és keresztbe,
egy pillanat se kell, hogy tovább
szakadjon a kusza háló,
szüntelen rianás az anyag
fagyos belsejében. Roppanások,
dörrenések, melyeket senki sem hall.
Kitágulnak az apró hézagok,
sötétség tör be a vékony ereken,
minden kiterjedés megkettőzi magát.
A test beleolvadna a végső ürességbe.
Elég egy apró ütés. Egy semmiség,
egy véletlen. Elég egy szó,
a figyelem kékhalála. Elég, hogy
a vágy ütköztessen egy részecskét
az agyban saját ellentétével.
Hogy megtörtént, egy villanás tudatja.
A test hirtelen megrázkódik. A vágy
és a félelem tombolása minden sejtben
felgyújtja a sötétséget, ami ettől
még mélyebb lesz. Amit egynek hiszünk,
talán ezer sziget inkább, összetorlódva.
A repedések tarthatják őket egyben.
(Schein Gábor)
Kántor Kata a Győri Balett növendékeként kezdte pályáját. Később számos alkotóval, társulattal dolgozott táncosként, pl.: TranzDanz, Pataky Klári, Tünet Együttes, Természetes Vészek Kollektíva, Ladjánszki Márta, Réti Anna, Közép-Európa Táncszínház, Élőkép Társulat, Artus, Gemza Péter, Döbrei Dénes, Andaxínház, Dream Team, Még 1 Mozdulatszínház… 2004-ben elvégezte a Magyar Táncművészeti Főiskola koreográfus szakát, majd 2010-ben a moderntánc pedagógus szakot. Koreográfusként tagja a Divadlo Thália Színház Kassa társulatának, de koreografál más színházakban is, önálló alkotásait pedig az általa alapított Jelenlét Színház nevével jegyzi.
Egyed Bea táncművész, előadó, performer, színész. Tanulmányait a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskolában kezdte. Folyamatosan képzi magát, a klasszikus balett-től kezdve a különböző kortárstánc technikákig számos workshopon vett részt. Táncosként dolgozott Pataky Klári és Duda Éva társulatával és meghívott külföldi vendégművészeivel, Grecsó Zoltánnal, Fehér Ferenccel, a Frenák Pál Társulattal, a Forte Társulattal, a Radioballet formációval, és a HODWORKS társulattal. Az utóbbi években önálló koreográfiákat is készít, főleg szóló alkotásokat.