Rugalmas, gyakorlatorientált, korszerű képzés + kapcsolati tőke
PADME-ösztöndíjasok tapasztalatai az ázsiai és angolszász csúcsképzésekről
Online workshopon számolt be három PADME-ösztöndíjas hallgató arról, milyen a világ legjobb egyetemein tanulni. Dorkó Dalma, Bagdy Ábel és Csabuda Árpád szingapúri, New York-i, illetve londoni tapasztalatait mondta el Bánkuty Tamásnak, a Pallas Athéné Domus Meriti Alapítvány (PADME) igazgatójának. Az alapítvány hallgatói mobilitást szolgáló programjában már több mint 200 hallgató és fiatal szakember vehetett részt. Ez összesen 150 millió forint támogatást jelent.
„Ez az egyetem az, amire mindig is vágytam”
– jelentette ki a szingapúri Lee Kuan Yew School of Public Policy (LKYSPP) egyéves Master of Public Administration (MAP) képzéséről Dorkó Dalma, aki már nyolc évet dolgozott a hazai közigazgatásban. Az LKYSPP a National University of Singapore-hoz (NUS) tartozik, amely több független rangsor szerint is a világ 20 legjobb egyeteme között van. Azért pályázott PADME-hez, hogy a világ legjobb közpolitikai iskolájában képezhesse tovább magát. Az MPA-program ugyanis közszolgálatban dolgozó szakembereket készít fel a vezetői feladatok ellátására. Nem mellesleg maga Szingapúr is a versenyképességi rangsorok élén áll, a világ leghatékonyabb államát működteti, ezért közigazgatás tekintetében a legjobb példákat lehet itt megismerni.
“Nagyon gyakorlatorientált és korszerű az egyetemi képzés. Rendkívül hasznos volt számomra, hogy a tananyag elsajátítása során rengeteg olyan esettanulmányt is megismerhettem, amely a régió vezető országainak (Szingapúr, Kína, India) politikai és gazdasági fejlődését mutatta be.”
Azt külön kiemelte, hogy a vizsgákon is mindig aktuális kérdésekre kell választ adnik.
„Hogy miben tart előrébb Szingapúr? Az innovációban. A közszféra is roppant innovatív, mindig keresik az új, hatékony megoldásokat. Ezt nagyon érdemes lenne átvenni tőlük. Megjegyzem, már az első odalátogatásomkor elvarázsolt az a szervezettség, ami a mindennapokat is jellemzi Szingapúrban, legyen szó közlekedésről, közbiztonságról vagy akár a köztisztaság fenntartásáról.”
Bagdy Ábel az Egyesült Államok egyik legrégebbi és legjobb egyetemének, a Columbia Universitynek az egyéves mesterképzésen vett részt. Az Economic and Political Development képzésen tanult. Ide jellemzően már néhány évnyi munkatapasztalattal rendelkező fiatalok jelentkeznek, akik fogékonyak a globális problémákra, és ezekre a lokális társadalmi kihívások keretében keresnek megoldásokat.
“Rendkívül rugalmas a képzés, rengeteg irányba lehet specializálódni! Több témára is igyekeztem minél nagyobb figyelmet fordítani. Számomra az volt a legizgalmasabb terület, hogy a változásban lévő világrendben mi lehet Európa, és elsősorban Magyarország szerepe. Külön érdekes volt India jelentőségének a felértékelődése, és hogy ez milyen gazdasági és diplomáciai lehetőségeket rejt térségünk számára. Természetesen Kína is minden szempontból a figyelem fókuszában állt. Kínai diáktársaim rengeteget segítettek abban, hogy jobban értsem a »kínai megközelítést«. Természetesen az Egyesült Államokban töltött hétköznapok révén rengeteg helyi üggyel is foglalkoztunk. Kiemelt témánk volt a gazdaságfejlesztés is. Izgalmas volt alaposan utánajárnunk azoknak a gazdasági, politikai és intézményi feltételeknek, amelyek növelik egy-egy ország tartós felzárkózási pályára állásának esélyeit.”
Bagdy Ábel hatalmas értéknek nevezte az évfolyamtársait is, akik a világ nagyvállalataitól, kormányaitól, jegybankjaitól ,nemzetközi szervezeteitől érkeztek.
„Felbecsülhetetlen kapcsolati hálót jelentenek.”
Csabuda Árpád januárban végzett a London School of Economics and Political Science mesterszakos kurzusán. Hatalmas élmény volt számára Európa egyik legjobb egyetemén tanulni.
„Nem is elsősorban maga a tananyag vagy az oktatási módszerek teszik a képzést világszínvonalúvá, hanem inkább az, hogy kiktől és kikkel tanulhattunk. Nemzetközileg elismert szaktekintélyek tanítanak itt szerte Európából, akik hatalmas akadémiai tudásuk mellett rendkívül gazdag gyakorlati tapasztalatokkal is rendelkeznek, például a politikaalkotásban, tanácsadásban és a közgazdaságtanban. Óriási jelentőségű az a kapcsolati tőke, amit meg lehet az egyetemen szerezni.”
Csabuda Árpád beszélt arról is, hogy milyen erős versenyszellem alakult ki a különféle országokból érkező diákok között, amely által mindenki fejlődik.
A volt PADME-ösztöndíjasok egyetértettek abban, hogy óriási anyagi áldozattal jár a világ vezető egyetemein tanulni, de ez olyan megtérülő befektetést jelent, amit érdemes vállalni. Csupán önerőből nem tudták volna megoldani a képzés finanszírozását, óriási segítség volt a PADME ösztöndíja.
„Az anyagi támogatáson túl nagy szakmai presztízst is ad az alapítvány támogatása. Ezután könnyebb máshová is pályázni, mert előnyt jelent, ha valaki ezt egyszer már elnyerte”
– tették hozzá a fiatalok.
Bánkuty Tamás, a PADME igazgatója elmondta: az alapítvány fennállásának hét éve alatt 11,6 milliárd forinttal 1627 oktatási, tudományos pályázatot finanszíroztak, határon innen és túl. Ezen belül több ösztöndíjprogramunk is van. A hallgatói mobilitást szolgáló programjukat, amely a világ legjobb képzéseire juttatja el a hallgatókat, eddig már több, mint kétszázan vehették igénybe. Ez 150 millió forint támogatást jelent.