A két kézirat jó lehetőséget ad a zenetudománynak, hogy megvizsgálja, miként változott Vivaldi zeneszerzői stílusa.
Antonio Vivaldi velencei zeneszerző eddig ismeretlen kéziratára bukkant egy fiatal olasz komponista, Giovanni Alberto Ristori a torinói nemzeti könyvtárban. Az Orlando Furioso című operát alkotója kétszer zenésítette meg, 1714-ben és 1727-ben. Az 1714-es változat kézirata került elő 270 évvel a komponista halála után.
A Guardian című brit napilap tudósítása szerint a kézirat megvolt, de rossz katalógusszámon őrizték, ezért hitték elveszettnek. Susan Orlando és Federico Maria Sardelli zenei szakértő egyaránt izgalmas felfedezésnek tartja az anyag felbukkanását.
Az ismert, 1727-es verzióhoz képest szinte teljesen különbözőnek tetszik a mű, húsz soha nem hallott áriát tartalmaz a kézirat. Ez azonban csupán az utóbbi kétszáz évre vonatkozik, hiszen a Vivaldi-irodalom szerint 1714 novemberében a darabot sikerrel adták elő a velencei Sant’Angelo Színházban, ahol egyébként az új változat is megszólalt, és a produkció még negyven előadást ért meg.
A szakértők szerint a közös nevező a két mű között a librettó. Ludovico Ariosto meséjét a sötét mágiáról és a szerelmi őrületről Grazio Braccioli alakította szövegkönyvvé. Az 1717-es mű zenei nyelve rokonságot mutat a népszerű concerto-sorozattal, A négy évszakkal, amelyet az operához közeli időben komponált a „vörös pap”.
A szakértők kétféleképp magyarázzák, hogy az Orlando Furioso kézirata elveszhetett. Az egyik szerint ekkor még szoros kötelmek fűzték Vivaldit a Pio Ospedale della Pieta árvaházhoz, így nem akart kitűnni, mint operaszerző, a másik alapján 1713-ban rábízták a Sant’Angelo vezetését, e pozícióval pedig nem akart visszaélni.
A két kézirat jó lehetőséget ad a zenetudománynak, hogy megvizsgálja, miként változott Vivaldi zeneszerzői stílusa. Az 1714-es változatban a címszerepet bariton szólamra írta, az 1727-es verzióban Orlando mezzo nadrágszerep.
Jó apropó a kézirat előkerülése arra, hogy újabb életrajzi filmet tervezzenek a zeneszerzőről Max Irons főszereplésével. Az régi-új Orlando július 20-án a franciaországi Beaune-i Barokk Operák Nemzetközi Fesztiválján élőben hangzik el, az Orchestre Modo Antiquót Federico Maria Sardelli vezényli, Orlandót Riccardo Novaro bariton énekli. Tavaly az 1727-es változatot játszották, idén a fesztivál alapításának 30. évfordulója alkalmából mutatják be a felfedezést. Az előadást a francia lemezcég, a Naive Vivaldi-sorozatában novemberben jelenteti meg.
(www.guardian.co.uk/music/2012/juk/15/orlando-furioso-vivaldi-1714-version)
Forrás: MTI
{jcomments on}