Gergye Krisztián bemutatja, hogyan kell festményeket eltáncolni

Synesthesia címmel elindult Gergye Krisztián online performansz sorozata, amelyben a központi téma a műfajok szintézise, az alkotó a képzőművészeti élményt a táncművészettel köti össze.

A sorozatban Gergye Krisztián azt a pillanatot tágítja ki, amelyet egy kiállításon egy festmény szemlélésével töltünk. Koreográfiáival reflektál, kiegészít, értelmez és újraértelmez, miközben a lényegi mondanivaló a képzőművészeti alkotás marad.

A sorozat, amelyet a Gergye Krisztián Társulat közöségimédia-felületein követhet a közönség, kéthetente csütörtökön jelentkezik új részekkel. Az első rész, amely már elérhető, Szüts Miklós Őszi kép című akvarelljét állítja a középpontba, a videoperformansz zenei szerkesztője Gryllus Ábris.

A további epizódokban Tarr Hajnalka, Vojnich Erzsébet, Csáki Róbert és Verebics Ágnes alkotásaira reflektál a performansz.

A sorozatban Gergye Krisztián Harangozó-díjas kortárs táncművész ismert és ismeretlen képzőművészeti remekműveket mutat be a performativitás tükrében. Egy műalkotással való személyes találkozás nem kiváltható semmilyen egyéb interpretációval, de ennek a lehetőségnek a hiányában a sorozat épp a személyes találkozás interpretációját helyezi az online térbe. Így a képpel töltött időnk is kibővülhet és valami többlet tartalom is felszabadulhat egy-egy remekmű befogadásakor.

A Synesthesia epizódjai felvillantják, hogy milyen párbeszéd alakulhat ki a kép és nézője között, és hogy ezt a párbeszédet miként lehet megmutatni egy harmadik félnek, az aktív szemlélődés szemlélőjének.

A felvételek a Szentendrei Művészetelepen a MANK Galériában és a fővárosi ACB Galériában készültek.

A Synesthesia sorozatot a társulat YouTube- és Instagram-csatornáján követhetik a nézők.

Megosztás: