A Szerk. avatar
2021. március 5. /
, ,

A Concerto Budapest ingyenesen élőben közvetíti a Mozart Nap minden programját

2021. március 7. – Mozart Nap

A Concerto Budapest ingyenesen élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart Napját.

A járványügyi rendelkezések értelmében bizonytalan ideig a Concerto Budapest sem találkozhat közönségével. A zenekar célja, hogy amíg lehet, maszkban, üres nézőterekkel, stream segítségével sokakhoz eljuttatja koncertjeit, együtt él, lélegzik a közönségével.

A járványhelyzet jelentős anyagi nehézséget okoz a lakosság összes polgárának. A Concerto Budapest hiszi, hogy ebben a nehéz helyzetben nem kérheti a nézőket, hogy az élőben közvetített koncertjeiért fizessenek. Viszont kötelességének tartja, hogy erőt adjon a zenével.

A Concerto Budapest mindig is azon nagy szimfonikus zenekarok közé tartozott, akik víziót álmodtak és valósítottak meg. A népszerű Hallgatás Napja, a Magyar Kincsek és több más hasonló új kezdeményezés azóta bebizonyította, hogy lehetséges egyszerre értéket teremteni és sok emberhez szólni.

Idén sem maradunk igazi Mozart ünnep nélkül: március 7-én a Concerto Budapest Keller András művészeti vezetésével, világhírű magyar és külföldi szólistákkal ismét megrendezi, immáron negyedik alkalommal az egyedülálló Mozart Napot, ezúttal az online térben.

A Zenekadémiáról élőben, ingyenesen streamelt koncertközvetítések és exkluzív körkapcsolások révén osztozhatunk majd az élményben, amelyet Mozart szimfóniái, zongoraversenyei és kamaraművei szerezhetnek számunkra, feledtetve nyűgöt és nehézségeket. Mélység, életöröm, megrázó pillanatok; vasárnap ezt kínálja a zenekar a közönségnek.

Ráadásként még egy „vadonatúj” Mozart-mű felfedezésére is módunk nyílik, hiszen a programban az a D-dúr Allegro is elhangzik majd, amely bő két évszázados lappangás után előkerülve idén januárban szólalt meg első ízben, Salzburgban. A nap három+egy koncertjén Keller András és a Concerto Budapest zenészei mellett a másik főszereplő a házigazda szerepét is magára vállaló Takács-Nagy Gábor, világhírű karmester és hegedűművész, a Takács Quartet alapítója lesz, aki már régóta visszatérő vendége a Concerto Budapest nagy sikerű produkcióinak. Találkozhatunk az ifjú Gyöngyösi Ivettel és Berecz Mihállyal és a Nap kiemelt szólista sztárjaként a Budapesten 3 éve épp a zenekar hangversenyén debütáló kanadai zongoraművésznővel, Angela Hewittel is.

A nagyszabású egész napos zenefolyamot a Concerto Budapest, valamint egy részét a Zeneakadémia felületein követhetik. A művészeti vezető Keller András, az esemény vezető rendezője Szabó Stein Imre, adásrendezője Goszleth Antónia, producerei Dr. Edvi Péter, Lakatos Gergely (Zeneakadémia) és Keller Annie.

11:00 Nyitókoncert A napot indító d-moll vonósnégyes a második abban a sorozatban, amit Mozart Joseph Haydnnak dedikált. A darab valószínűleg még 1783-ban készülhetett, amikor Constanze első gyermekükkel, Raimunddal volt várandós. Kicsit későbbről, 1785-ös esztendő terméséből való, s éppígy reprezentatív helyű és szerepű a g-moll zongoranégyes is, lévén a zongorakvartett-irodalom egyik korai remekműve és egyszersmind a mozarti g-moll-kompozíciók lendületes példája. A Keller Quartet muzsikusaihoz e számban a különösen Bach-előadóként ünnepelt nagyszerű kanadai zongoraművész, Angela Hewitt csatlakozik majd.

16:00 Takács-Nagy Gábor és a Concerto Budapest Nyitány, versenymű, szimfónia – a zenekari koncertműsorok szabványszerű formátuma ezúttal a Mozart-életmű három szakaszát kínálja, méghozzá az időben visszafelé haladva. A II. Lipót cseh királlyá koronázásának prágai ünnepségeire megrendelt opera seria, a Titus kegyelme és így annak méltóságteljes nyitánya is a zeneszerző életének legutolsó esztendejéből, 1791 szeptemberéből való. Fél évtizeddel korábban, a Mozart műjegyzékét oly sok tétellel gazdagító 1786-os évben született meg az ezúttal majd Gyöngyösi Ivett szólójával felhangzó A-dúr zongoraverseny: a mű középpontjában az oly végtelen fájdalmat sugárzó fisz-moll Adagio áll, hogy aztán egyetlen gyors váltással a kirobbanóan derűs zárórondóba lendüljünk át. Végül az 1780 augusztusában, az akkor már igen terhesnek érzett salzburgi hercegérseki szolgálat utolsó teljes esztendejében komponált C-dúr szimfónia zárja a Takács-Nagy Gábor által vezényelt programot: az eredetileg szerény előadói létszámmal bemutatott művet, amelynek kéziratát ma részint Párizsban, részint Krakkóban őrzik, Mozart utóbb Bécsben négyszer, vagy tán ötször nagyobb zenekarral is előadatta.

17:30 Körkapcsolás A Mozart-nap exkluzív körkapcsolása egy-egy személyes hangvételű üzenetet és különleges zenerészletet tartalmaz a világ minden tájáról, öt nagy művésztől. A napokkal korábban rögzített felvételeket egységes kisfilmbe rendezve közvetítjük élőben. Először Würtz Klára, az Utrechti Zeneművészeti Főiskola zongora tanszékének tanára jelentkezik Amszterdamból, aki Mozart 12. (F-dúr) zongoraszonátájának 3. tételét játssza. Hollandiából egyenesen Salzburgba utazunk, ahonnan Rohmann Imre és Kurucz Tünde köszönti a hallgatókat az Üvegharmonika kvintett általuk készített átiratával. Krausz Adrienne Svájcba, Bázelbe invitál minket Mozart A-dúr szonátájának 3. tételével, a Török indulóval. Végül pedig egy igazi világsztár hív minket a tengerentúlra, az Egyesült Államokba utazunk. New York államban, Ithacából köszönti a nézőket Malcolm Bilson, akit „tiszteletbeli magyarnak” is tekinthetünk és a pianoforte hangszer igazi mágusa. Vele és a B-dúr szonáta 1. tételével zárul különleges utazásunk.

19:30 óra Zárókoncert és Kis éji zene A Mozart-nap esti-éji szakasza tánczenével – és egyszersmind a Figaro házassága egyik legismertebb motívumával indul majd, hiszen az 1791-es Öt kontratánc első darabja voltaképp egyetlen hatásos önidézet. A korabeli szórakoztató zene darabjai után komoly váltással az a d-moll zongoraverseny (1786) szólal majd meg a világsztár szólista, Angela Hewitt főszereplésével, amelyről a Mozart-specialista zenetudós, Volkmar Braunbehrens így írt: „Olyan hallgatót feltételez, aki nem engedi, hogy bármi is elterelje figyelmét, és teljes egészében a műre összpontosít, mert szemlélődésének az adott műalkotás az egyedüli tárgya.” Ezután a „kései” Mozart-szimfóniák hármasából való Esz-dúr darab hangzik majd el, amelyet kissé még mindmáig leárnyékol a „nagy” g-moll és a C-dúr „Jupiter” szimfónia szomszédsága. S ezzel még mindig nem ér véget a nap programja, merthogy kilenc órától a „Kis éji zene” elnevezésű zárószakaszban felhangzik majd egyrészt természetesen a nevezett G-dúr szerenád, másrészt az a nemrégiben előkerült rövid zongoradarab, a D-dúr allegro, amelyet épp csak a legutóbbi hónapokban ismerhetett meg a közönség, hiszen első nyilvános megszólaltatására idén januárban került sor Salzburgban.

 

Részletes műsor:

11:00 Nyitókoncert

15. (d-moll) vonósnégyes, K. 421
1. (g-moll) zongoranégyes, K. 478

Közreműködik: Angela Hewitt zongora, Keller Quartet (Keller András, Környei Zsófia hegedű, Homoki Gábor brácsa, Fenyő László cselló)

16:00 Takács-Nagy Gábor és a Concerto Budapest

Titus kegyelme – nyitány, K. 621
23. (A-dúr) zongoraverseny, K. 488
34. (C-dúr) szimfónia, K. 338

Közreműködik: Gyöngyösi Ivett zongora
Vezényel: Takács-Nagy Gábor

 17:30 Körkapcsolás

12. (F-dúr) zongoraszonáta, K. 332 – III. tétel Würtz Klára

Üvegharmonika kvintett, K. 617 – Adagio és Rondo (Rohmann Imre – Kurucz Tünde átirata) Rohmann Imre–Kurucz Tünde

11. (A-dúr) zongoraszonáta, K. 331 – III. „Török induló” Krausz Adrienne

13. (B-dúr) szonáta, K. 333 – I. tétel Malcolm Bilson

19:30 Zárókoncert és Kis éji zene

Öt kontratánc, K. 609
20. (d-moll) zongoraverseny, K. 466
39. (Esz-dúr) szimfónia, K. 543
—szünet—
D-dúr Allegro – Mozart újonnan felfedezett műve
Kis éji zene, K. 525

Közreműködik: Angela Hewitt, Berecz Mihály zongora
Vezényel: Keller András

Megosztás: