Zorka Wollny performer, video- és médiaművész, festő. Számos vizuális művészeti projekt szerzője, Lengyelország egyik legígéretesebb és legismertebb fiatal alkotója. Együttműködik a kortárs lengyel képzőművészeti szcéna legjelentősebb intézményeivel, alkotóival. 2007-ben ő képviselte Lengyelországot az európai művészek kiállításán Brüsszelben. 2009-ben a Deutsche Bank Alapítvány legjobb fiatal művész díjára jelölték, 2010-ben pedig az Arteon című rangos művészeti magazin az Év Művészének választotta.
Számos film és performansz-sorozat szerzője, melyek során olyan művészekkel dolgozott együtt, mint Anna Szwajgier, vagy Artur Zagajewski. Kiállított már Olaszországban, Nagy-Britanniában, Németországban, Ausztriában, Svájcban, Törökországban, Magyarországon és Kanadában. Számos zenei és színházi jellegű projektnél is közreműködött, mint például a Nemzetközi Shakespeare Fesztivál Gdańskban, a Nemzetközi Malta Összművészeti Fesztivál Poznańban, a Varsói Ősz Nemzetközi Kortárs Zenei Fesztivál, vagy a krakkói Audio Art Fesztivál.
Zorka (Zofia) Wollny a Krakkói Képzőművészeti Egyetemen végzett 2006-ban. A Szczecini Művészeti Akadémia munkatársa. Jelenleg Krakkóban él és dolgozik.
Olyan neves galériákkal és intézményekkel működik állandó jelleggel együtt, mint a Zachęta Nemzeti Galéria, a lodzi Művészet Múzeuma, a Sziget Művészeti Intézmény, valamint a Ujazdów–vár Kortárs Művészeti Központja.
Meglepetés, humor, intimitás, költőiség és kritikus hozzáállás. Ezek mind Zorka Wollny művészetének fontos elemei. Különösen híres 2004-es performansza, melynek alkalmával a művésznő egy hétre beköltözött az IKEA egyik krakkói áruházába. Itt, a látogatók jelenlétében aludt, tisztálkodott, és végzett egyéb hétköznapi tevékenységeket, belakva, bekebelezve és privát térré alakítva az otthonos világ látszatát keltő lakás-imitációk kiállítótereit.
A münsteri Westfälischer Kunstverein terére (2005) és a krakkói neogótikus Collegium Novum lépcsőházára (2004) ritmikus balettek, partitúrák keretében hozott létre csoportos performanszokat, melyeknek spontán módon a nézők, látogatók is részévé váltak. Hasonló akciókat láthattunk a művésznőtől a Krakkói Nemzeti Múzeumban és a Lodzi Művészet Múzeumában is.
Számos munkája, mint például a Festés (Malowanie) vagy a Lányok (Córki) közvetlen környezetében élő személyek megfigyelésén alapszik. Különösen bensőséges jellege volt annak a képsorozatnak, amelyen a művész lányokat sminkelt; Ewát, Monikát, Asiát, Martát a hozzájuk tartozó, személyes kozmetikumok segítségével. A Lányok című sorozatban Wollny családja nőtagjainak történetét mesélte el. Ugyancsak az intim-sorozat részét alkotja a privát és színházi lét találkozását körüljáró Lulu című videomunka (2008), amely azt dokumentálta, hogy hogyan készül Marta Ojrzyńska lengyel színésznő, Frank Wedekind drámájának címszerepére, saját lakásán, privát terében előadva Lulu monológjait. A szoba falai közé szorulva így áll össze a mű egy sajátos monodrámává.
A Platán Galériában április 10-én nyíló Collaborations című kiállításon az elmúlt négy év koncert- és koreográfiai projektjeiből láthatunk válogatást.
Megnyitó: 2014. április 10., 19:00 óra, Platán Galéria (1061 Budapest, Andrássy út 32.)
A kiállítás megtekinthető: 2014. május 13-ig