írta: Benesóczky László
Az online csatornaként indult Dikh nevű roma tv már kábelszolgáltatáson is elérhető. Egyik arca, Rostás Dorina nagy népszerűségnek örvend a média különböző felületein. A Dorina művésznéven futó fiatal énekesnő legismertebb száma, a Buli buli nézettsége a legnagyobb videomegosztó portálon már a 9 milliót súrolja. Fülbemászó dallammal fűszerezett dalszövegeinek ráadásul komoly társadalmi és emancipatorikus irányú konnotációját is felfedezhetjük.
A tiszta tekintetű kalocsai lány 2004-ben született, még általános iskolába jár. Karakteres énekhangjához, zenei tehetségéhez nem fér kétség. Stílusa a pop és a mulatós keresztezése. Fiatal roma körökben talán a Dikh (jelentése szimbolikus és találó: ‘nézd’) tv roma youtube és más televíziós csatornáról ismerhetik, szélesebb rétegek pedig az Index által készített videóriportból). A lány már a Dikh tv Minden álmod c. roma sorozat szereplője és rendszeresen koncertezik.
A történet akkor kap különös ízt, ha meghallgatjuk, Dorina miről énekel. A Rácz Ali által jegyzett dalszövegeknek fontos másodlagos mondanivalója van a célcsoport számára. Dorina legismertebb számaiban (Buli buli, Törjük meg a csendet, Van még idő bőven) – amellett, hogy rendszeresen bulizik – arról énekel, hogy:
„Vigyázzatok, semmitől se függjetek, kezdődik a buli, be ne tépjetek!”
– így hangzik a szövege a Törjük meg a csendet számának. Bár nem tudok róla, hogy bárki attól választotta volna a káros szenvedélyektől, főleg drogoktól mentes életutat, hogy egy dalban egy kedves hangú lány erre biztatta, az üzenetmultiplikálás igenis hiszem, hogy hatással bír a roma underclass/alsó osztálybeli fiatalok gondolkodására, attitűdjeire, legalábbis normáira. Mintegy soft powerként.
Zárójelben megjegyezném: Dorina eddigi életművének társadalmi aspektusait érdemben érintő egyetlen cikk a mindset.hu-n jelent meg, ott az egyébként kitűnő, és valós jelenségekre tűpontosan rámutató írásban a cikkíró Horváth Zsófia túlszexualizált motívumokat köt Dorina egyik, az alábbi esszében relevanciahiány miatt nem tárgyalt duettjéhez. Lehet, hogy e sorok írója teljesen vak, de én semmilyen túlszexualizált viselkedést nem vettem észre Dorina részéről a klipben.
Buli című számában a tanulásra, és a jó jegy megszerzése utáni felszabadult szórakozásra buzdit (a dal szövegéről és a kicsit esetleges klipről Dancsó Péter is vlogolt egyébként). A minden didaktikusságot mellőző történet a következő: Dorina kettest kapott a matematikadolgozatára. Erre édesapja kiabál vele, édesanyja eltiltja a szórakozástól. Csak akkor engedik el bulizni, ha a kettest egy hármasra kijavítja. Dorina viszont sokat tanul, és négyesre kijavítja a dolgozatát, így boldogan szórakozhat szombat este. Kár, hogy más népszerű roma előadótól nem hallani ilyen irányú, oktatásban való érvényesülésre buzdító dalokat – nem csak romák számára, természetesen.
(Az egyedüli kivétel, amiről tudok – egy 2014-es keltezésű slam: Farkas Franciska és Színész Bob a Tudás 6alom címmel slammeltek a tanulás és a törvénytisztelő életmód fontosságáról. Ráadásul a refrén egy népszerű roma folkdal dallamára íródott. Ők például azt ajánlják,
„ha most választanod kell, hogy olvasás vagy evés, válaszd az olvasást és megszűnik az éhezés „, „A társadalmi problémákra tudom a megoldást: okozz minden embernek száz pozitív csalódást!„).
Sagt schon.
„Van még, van idő még bőven/Nyugtalan srácok, mit akartok tőlem? Könnyen nem adom a szívem, / nem adom, nem adom, nem adom.„
– hallhatjuk Dorinától a Van még idő bőven című számában. Érthető, Dorina a dal megjelenésekor mindössze tizenhárom éves volt, és az ártatlan tekintetű, szép arcú lánynak már akkor is sok hódolója akadhatott, nem is mindegyik úriember. Ebben még nincsen semmi különösebben rendkívüli, mégis, hasznos, hogy tompítja a generációs nyomást, amely már egészen fiatalon, 12-13 évesen a párkapcsolati piacon való megjelenésre buzdít – mindkét oldalról. Ráadásul a testi önrendelkezéssel is megismerteti a rajongóit – jogom van nem odaadni magamat senkinek. Lehet, hogy ez bizonyos közegekben fel sem merül, hogy lehetséges rendelkezni a testünkkel.
Viszont amikor arról énekel, hogy „nem vagyok eladó„, ott kirázza az embert a hideg. A könnyű szóknak és csóknak, hamis pártfogóknak hívő, ezért kényszerprostituáltként Nyugat-Európába csempészett, túlnyomórészt roma lányok már sajnos ritkán kerülnek ki az ördögi körből. Remélem, hogy akár nem is tudatosan, de valami beleépül a célcsoport, a roma underclass és alsó osztálybeli fiatal lányok (és fiúk) attitűdjeibe a testi önrendelkezéssel kapcsolatban is.
Dorina és dalszövegírója, Rácz Ali néhány derűs, fülbemászó dalával tehát nemcsak a könnyűzenei piacot forgatta fel, nemcsak talán Patai Anna után a legfiatalabban kezdő, nem one hit wonder magyar énekesnő, hanem remélhetően egy alulról jövő változás hírnöke is. Ami nem a kontraproduktív sérelmi politikára épít, nem azt mondja, hogy „ti, ott fent változzatok meg, és minden rendben lesz”. Hanem afelé terelgeti a magyarországi cigány/roma társadalmat, hogy ő maga is lehet saját sikerének a kovácsa. Cigányként is fontos érvényesülnöd. Nőként is fontos tanulnod. Talán túlzás, nekem mégis olybá tűnik, hogy egy szelíd, kedves, vidám roma lány személyében a roma grassroot feminizmus már az ajtónkon kopogtat.