Összeállították a művészeti színtér legbefolyásosabb szereplőinek rangsorát

Rangsora összeállításának 17 éve alatt idén először választott be mozgalmat a világ művészeti színterének legbefolyásosabb személyiségei közé az Art Review, a tekintélyes brit művészeti folyóirat ítészei rögtön a százas lista harmadik helyére rangsorolták a szexuális erőszak és zaklatás ellen küzdő MeToo mozgalmat.

A helyezés jól tükrözi azokat a szalagcímeket, amelyek az elmúlt 12 hónapban Harvey Weinstein filmmogul szexuális zaklatási botrányának kirobbanása után a sajtóban megjelentek.

„Nem tudom, hogy a szexuális zaklatási vádak miatt lemondásra kényszerült emberek száma, vagy a cselekedeteikért középpontba kerültek miatt, de a MeToo mozgalomnak pontosan kivehető hatása volt arra, hogyan gondolkozik a művészeti szcéna magáról és hogyan viselkedik”

– idézte J.J. Charlesworth vezető szerkesztőt az Art Newspaper folyóirat honlapja.

A mozgalom kiállítások özönét indította el a galériákban és múzeumokban, több helyezte középpontba a női képzőművészeket.

„Ez sokkal inkább arról a hatásról szól, amelyet a MeToo mozgalom vagy a jelenség gyakorolt, és arról, hogyan reagáltak az intézmények a kritikákra és a perspektívákra”

– tette hozzá Charlesworth.

Idén a Power 100 lista élén David Zwirner New York-i műkereskedő áll.

„Szeretnénk emlékeztetni mindenkit arra, hogy megpróbáltunk egy olyan listával előállni, amely magát a hatalmat tükrözi… A rideg valóság az, hogy ez egy gazdag európai származású amerikai férfi”

– magyarázta a szerkesztő.

Zirner elsőségét magyarázza pénzügyi forgalmának eredménye, valamint kiállítótereinek globális növekedése és az általa képviselt világszínvonalú művészek, köztük Kerry James Marshall kortárs amerikai festő.

Marshall Kerry James Past Times

Az ítészek utóbbit minősítették a legbefolyásosabb kortárs művésznek és helyezték a lista második helyére. Marshall a tavaly lista 68. helyéről ugrott ekkorát, köszönhetően egy 1997-es festménye rekordárú eladásának. A Past Times című művet Sean Combs vette meg 21,1 millió dollárért, ami a legnagyobb összeg, amelyet valaha fizettek élő afro-amerikai művész alkotásért.

A lista negyedik helyén Hito Steyerl német filmkészítő van, őt követi Aj Vej-Vej kínai képzőművész, Ivan és Manuela Wirth galériatulajdonosok és Hans Ulrich Obrist, a londoni Serpentine galériák művészeti igazgatója. Az első tíz között van továbbá, Thelma Golden, a harlemi Stúdió Múzeum vezetője, Eyal Weizman építész és Fred Moten amerikai költő.

A Power 100-et egy 30 tagú anonim zsűri állítja össze.

Megosztás: