Háború, konspiráció, krimi és szerelem: Kozma Attila rendező-koreográfus a Miskolci Balett társulatával táncszínpadra álmodta a Casablancát. Az izgalmas vállalkozásból készült előadás budapesti bemutatója június 28-án este 21 órai kezdettel látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon, a Budapesti Nyári Fesztiválon.
Kertész Mihály 1942-ben készült Casablancája nem egyszerűen Hollywood és a filmtörténet egyik ikonikus filmje, hanem „a” film, az egyik legnagyobb klasszikus. Mondatai szállóigék lettek, jeleneteiből filmes utalások, történetéből pedig feldolgozások sora született. A szófukar, kemény pillantású és lezser Rick (Humphrey Bogart) fehér balonjában, cigarettára gyújtva a férfiasság esszenciája, a kor sármos ikonja volt, a manöken alkatú, érzékenyen rebbenő Ilse (Ingrid Bergman) pedig az örök nő. A közönség, kezdettől rajongott Rick és Ilsa romantikus szerelméért és szakításáért, ahogy azonnal szívükbe zárták a férj, az elegáns és tartózkodó, talpig úriember Viktor Lászlo alakját is. A Casablanca mítosszá lett és azóta valamilyen formában valamennyi felnövő generáció találkozott ezzel a háborús szerelmi háromszög-történettel. Woody Allen például évtizedek múlva is sokat tett azért, hogy ez a mítosz tovább éljen a Játszd újra Sam-mel. Háború, konspiráció, szerelem, és egy gyönyörű barátság kezdete, egy városban ahonnan nem lehet elutazni. Az élet csupa dráma, szenvedély és vívódás. És most képzeljük el mindezt táncszínpadon, a modern balett nyelvén, ahogyan Kozma Attila rendező, a darab koreográfusa tette.
„A Casablanca a filmtörténet legnagyobb alkotása.”
(Szabó István, filmrendező)
A Casablanca érdekes választás, mert Kertész is szerette a sűrű, beszédes csendeket, de filmben a történet mégiscsak dialógusok viszik előre. Kozma Attila és a táncosok is történetet mesélnek el, természetesen szavak nélkül, a gesztusok és mozdulatok nyelvén, a cselekmény mégis meglepően pontosan követhető. Középpontjában egy régvolt párizsi szerelem áll és egy újratámadó, felélesztett, de már egészen más minőségű és mélységű kapcsolat, hiszen Ilse közben megtudja, amit Párizsban még nem tudott, hogy a férje életben van. A változó érzelmek és a változó szenvedély kifejezése nagyszerűen működik a táncban, ahogy a nagyvonalúság, a lovagiasság, a lemondás és a fájdalom kifejezése is. A műfajváltás nem szűkíti, inkább kitágítja az értelmezési lehetőségeket. A ma is friss, kortalan történet jól emészthető és minden korosztályt szeretne eltalálni. A produkció a film hangulatára rájátszó látványelemekkel, a látványos és találékony díszlettel és az ismert slágerekkel valamennyi érzékszervünkre hat.
Casablanca – Táncelőadás két felvonásban Kertész Mihály filmje alapján
Szereplők: Richard „Rick” Blaine: DRAGOS DÁNIEL, Ilsa Lund: BÁNYAI MIRJAM
Viktor László: BOLLA DÁNIEL, Louis Renault: LUKÁCS ÁDÁM, Ugarte: DÁVID PATRIK
Heinrich Strasser: MÁRTON RICHÁRD JÁNOS, Signor Ferrari: FŰZI ATTILA, Yvonne: KOCSIS ANDREA, Annina: KOVALSZKI BOGLÁRKA, Annina anyja: GUZI EMESE, Sam: NAGY NÁNDOR
Közreműködik: Barna Krisztián, Horváth Renátó, Ivanov Gábor (Fülöp Viktor ösztöndíjas), Rózsahegyi Dorottya, Kozma Johanna, Takács László
Zene: zenei montázs, Világítás: DRAGOS DÁNIEL, Ügyelő: VARGA RENÁTA, Hang: BALÁZS DACSKÓ BENCE, Díszlet- jelmeztervező: JUHÁSZ KATALIN, Dramaturg: CSEPI ALEXANDRA, Balettmester: JÓNÁS ZSUZSA Harangozó-díjas, Koreográfusasszisztens: FŰZI ATTILA,
Koreográfus-rendező: KOZMA ATTILA