Ingyenesen letölthető számítógépes tankönyv nem informatika szakos tanároknak

Sok pedagógus informatikai felkészültségét bővíteni kell ahhoz, hogy a tanításba be tudja vonni a legkorszerűbb eszközöket. Az IKT pedagógusoknak szabadon letölthető tananyag segít a kellő tudás megszerzésében.

Túlzás nélkül állíthatjuk, a gyerekeink jövője nagyrészt azon múlik, milyen számítástechnikai tudással kerülnek ki az iskolapadból. Az ő ismereteik azonban nagyban függnek attól, hogy a közoktatásban dolgozó tanárok mennyire tudják magabiztosan, kreatívan használni az infokommunikáció eszköztárát. A gyerekek majdani boldogulása viszont az egész ország jövőjét fogja meghatározni: minél többen tudnak magas színvonalú munkát végezni, annál jobb lesz Magyarország versenyképessége.

Mire egy gyerek kijárja az általános iskolát, 7-8000 tanórán kell a tanárokra odafigyelnie. Nagyon nem mindegy, hogy a tanárok milyen módszerekkel vezetik a tanórákat: a XX. századba rángatják vissza a diákokat, vagy fölkeltik az érdeklődésüket azzal, hogy kihasználják a korszerű technikai eszközök adta lehetőségeket.

ikt motoros folyamatok
IKT motoros folyamatok

Az lenne jó, ha nemcsak az informatikaórán, hanem mindegyik tantárgy tanóráiba képesek lennének a tanárok integrálni a korszerű eszközöket. Tény, hogy sokkal több előkészületet igényel a digitális tábla vagy a számítógépes kivetítő adta lehetőségek beépítése a tanórákba, de egy érdekes prezentációval sokkal hatékonyabban lehet a mai gyerekeket tanítani, mint pusztán szóbeli előadással lekötni a figyelmüket. A felmérések azt igazolják, a ma felnövekvő generációk igénylik az újszerű oktatási módszereket.

Az utóbbi években sok iskolába került már digitális tábla, és sok programot kifejlesztettek az egyes tantárgyakhoz.

Hiába áll azonban rendelkezésre korszerű infrastruktúra, ha a tanároknak nincs kellő tudásuk a fejlett hardver- és szoftvereszközök tanórai alkalmazásához.

Ebből a felismerésből kiindulva a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) a nem informatika szakos tanárok számára ingyenes tananyagot fejlesztett ki. Az „európai számítógépes jogosítvány”, az ECDL rendszerébe illeszkedő új modul segítségével a pedagógusok a hagyományos oktatást és a számítástechnikai eszközök alkalmazását kombináló órákat tudnak tartani.

Az új ECDL modul neve: IKT pedagógusoknak. Az IKT rövidítés alatt egyrészt az ismert ‘infokommunikációs technológia’, másrészt a tananyag elnevezése rejtőzik:

Interaktívan, Kreatívan Tanítsanak a pedagógusok!

ikt rendszerezési képesség
IKT rendszerezési képesség

Négy városban, Debrecenben, Győrött, Szolnokon és Budapesten már tartottak kísérleti képzéseket. Az IKT pedagógusoknak modul anyaga rendkívüli sikert aratott a tanárok körében, akik a program segítségével megtanulták, hogyan kell érdekes prezentációkat készíteni, online teszteket kidolgozni, az adatbázisokat hatékonyan használni.

A Neumann Társaság az esélyegyenlőség jegyében teszi ingyenesen és korlátlanul hozzáférhetővé a modul tankönyvét. A tananyag ismeretében mindenki felmérheti saját felkészültségét, és ennek alapján eldöntheti, részt vesz-e a szervezett, vizsgával záruló, a pedagógusképzésbe beszámító képzésben, vagy a tananyag segítségével inkább önállóan képezi magát, és így növeli tanári munkája hatékonyságát.

Az IKT Pedagógusoknak modul tankönyvét október 15-étől lehet ingyenesen letölteni a Neumann Társaság oldaláról.

IKT játkos oldalak iskolásoknak
IKT játékos oldalak iskolásoknak

A Neumann Társaság, amely elkötelezetten dolgozik a digitális kompetenciák terjesztésén, az IKT pedagógusoknak modult a nemzetközi ECDL Alapítvány által javasolt szempontok alapján dolgozta ki, méghozzá a több mint 100 országot számláló ECDL-családból az egész világon elsőként. A fent ismertetett projekt összhangban van a Digitális Jólét program egyik alappillérét jelentő Digitális Oktatási Stratégiában megfogalmazott célokkal.

A IKT Pedagógusoknak projektet kidolgozó Neumann Társaság kezdeményezi, hogy az Interaktívan, Kreatívan Tanítsanak a pedagógusok modul bekerüljön a központilag támogatott pedagógus továbbképzési programba. Az önképzés ugyanis nem mindenkinél elegendő a korszerű informatikai eszközök magabiztos használatához, ezért a tanárok nagy részénél nélkülözhetetlen a jól irányított képzésben való részvétel, amelynek a költségeit viszont sokan nem tudnák vállalni, ezért azt központilag kellene finanszírozni.

Tószegi Zsuzsanna

Megosztás: