Karácsonyi üzenet a flaszterről: Banksy új falfestményei a gyermektelenség és a közöny ellen emelnek szót
Két gyermek fekszik a földön és az eget nézi – ez a központi motívuma Banksy legújabb művének, amely London nyugati részén tűnt fel. Az utca híres fenegyereke egy olyan helyszínt választott, amely évtizedek óta a hajléktalanság és a társadalmi egyenlőtlenség szimbóluma az Egyesült Királyságban.
Hétfő délután Banksy hivatalos Instagram-oldalán megerősítette: ő áll a Bayswater negyedben, a Queen’s Mews garázssora felett megjelent falfestmény mögött. Az alkotáson két gyermek látható, amint a hátukon fekve bámulják a csillagokat. Alig pár nappal korábban, múlt pénteken egy kísértetiesen hasonló mű tűnt fel a London központjában magasodó Centre Point toronyháznál is, bár ezt a művész képviselői hivatalosan még nem hitelesítették.
Csillagnézés vagy segélykiáltás?
Daniel Lloyd-Morgan művész a BBC-nek nyilatkozva rámutatott a helyszínválasztás drámai jelentőségére. Véleménye szerint a Centre Pointnál elhelyezett alkotás egyértelmű utalás a gyermekkori hajléktalanságra.
„Sok gyermek számára a karácsony nem az örömről szól” – mondta Lloyd-Morgan, hozzátéve, hogy a mű mellett elhaladó tömeg reakciója a legszomorúbb: az emberek egyszerűen figyelmen kívül hagyják. „Ez egy forgalmas környék. Megrendítő, hogy senki sem áll meg. Úgy sétálnak el mellette, ahogy az utcán fekvő hajléktalanok mellett is: észre sem veszik őket.”
A szakértő szerint a gyerekek póza is szimbolikus:
„Olyan, mintha csillagokat néznének. Talán az északi csillagot keresik, ami reményt adhat nekik.”
A toronyház, amely a hajléktalanság jelképévé vált
A Centre Point toronyház története szorosan összefonódik a brit lakhatási válsággal. Az 1966-ban elkészült épület több mint tíz évig üresen állt, miközben az utcákon tömegek maradtak fedél nélkül. Ken Leech tiszteletes, a Centrepoint nevű hajléktalansegítő szervezet alapítója egyenesen „a hajléktalanok arculcsapásának” nevezte az épületet. A sors iróniája, hogy az egykori szimbólum ma már több millió fontot érő luxuslakásoknak ad otthont.
Egy ismerős arc a múltból
Jason Tomkins Banksy-szakértő egy különös részletre hívta fel a figyelmet. Úgy véli, a mostani falfestményen ugyanaz a kisfiú szerepel, aki a művész 2018-as, Port Talbot-i alkotásán a nyelvével kapdosta el a hópelyheket (amikről aztán kiderült, hogy valójában pernyeszemcsék).
„Rendkívül szokatlan tőle, hogy újra felhasználja ugyanazt a karaktert, eddig ilyet még sosem tett” – mutatott rá Tomkins.
Banksy legújabb akciója – különösen így, karácsony előtt egy nappal – ismét tükröt tart a társadalom elé: miközben az ünnepi fényeket és a csillagokat nézzük, hajlamosak vagyunk elfelejteni azokat, akiknek az utca köve jelenti a fekhelyet.





