Könnyűvel indul címmel tartanak ősbemutatót a Vígszínház Házi Színpadán
Könnyűvel indul címmel tartanak ősbemutatót a Vígszínház Házi Színpadán. A péntektől látható darab a szülővé válás témája mellett arra a kérdésre is keresi a választ, hogy mit ér egy nő 40 vagy 50 év felett.
Pass Andrea új darabjának megtörtént eset a kiindulópontja, a mai Budapesten játszódó történet a hétköznapi helyzetek mellett olykor szürreálissá, álomszerűvé válik.
A Könnyűvel indul című előadás a szerző rendezésében december 12-től látható a Házi Színpadon.
A minden akadályt legyőzni képes anyaként Nagy-Kálózy Eszter látható, a további szerepekben Márkus Luca, Medveczky Balázs, Hirtling István, Halász Judit, Csapó Attila, Reider Péter, Kőszegi Ákos, Hullan Zsuzsa, Igó Éva és Kőszegi Mária lép színpadra.
A Könnyűvel indul című dráma egy gyermekvállalás-történet, bár megjelenik benne a téma társadalmi aspektusa is, a középpontban inkább a személyes megélés áll. Egy fiatal párról szól, akik bár mindent megtesznek azért, hogy gyermekük szülessen, ez a vágyuk mégsem teljesülhet.
Az előadás mesél a várakozásról, arról az időszakról és lelkiállapotról, amikor az ember arra készül, hogy szülővé váljon.
Pass Andrea meglátása szerint a színház még mindig keveset beszél a születésről és a halálról, így őt rendezőként nagyon érdekelte az, miként lehet a születés témáját színpadra vinni.
A darab másik fontos témája az, hogy vajon mit ér egy nő 40, 50 éves kor felett – mint nő, mint anya, mint a család mozgatórugója. A történet középpontjában az 59 éves Léda áll, akit Nagy-Kálózy Eszter alakít. A közleményben a színésznőt idézik, aki kiemelte: számára az a legfontosabb a szerepben, amit anyaként a mindennapokban is átélhet.
„Amikor megszületnek a gyermekeid, onnantól kezdve ők lesznek a legfontosabbak. Ha bajban vannak, olyan mélyen érzed át a fájdalmukat, az esetleges boldogtalanságukat, hogy tényleg azon gondolkodsz, miként tudnád megoldani” – idézik Nagy-Kálózy Esztert.
Az előadás címe egy Lao-ce idézet, a Tao te King – Az Út és Erény könyve című műből.
„Ennek a filozófiának alapvető állítása, hogy az üresség pozitív érték. A mi európai kultúránkban azonban ez nem feltétlenül van így, hiszen színültig töltjük a poharat, a tányért. Ha az üresség elfogadását a meddőségre fordítjuk le, akkor úgy is tekinthetünk nőként a testünkre, hogy ez nem egy negatív vagy állandó állapot, hanem a várakozás állapota. S pont ez segíthet abban, hogy helyet teremtsünk valaki érkezésének”.
Ezek a gondolatok nemcsak a szövegben, hanem a látványban is megjelennek, elhangzanak Lao-ce versek, míg a díszlet minimalista. A jelmezeket Pető Kata, a díszletet Kupás Anna tervezte, a zeneszerző Tarr Bernadett.





