Megvan a Debrecenbe tervezett Magyar Közlekedési Múzeum győztes építészeti terve
Új korszak az országos intézmények elhelyezésében
Debrecenben hirdették ki a hamarosan felépülő Magyar Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázatának eredményeit, amelynek díjátadó ünnepségén az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára hangsúlyozta: a magyar városoknak nemcsak múltjuk, hanem jelenük is építészeti üzenetet hordoz. Lánszki Regő szerint a tervpályázat bemutatása egy új országépítési gondolat megnyilvánulása is, amely szakít azzal a berögzült szemlélettel, hogy minden országos intézménynek Budapesten kell helyet kapnia.
Az államtitkár úgy fogalmazott: ez az irányváltás végre egységben látja az országot, nem központ és vidék szembenállásában, hanem egymással összekapcsolódó városok hálózataként, ahol a vidéki nagyvárosok a jövő alakítói is lehetnek. Hozzátette, az új szemlélet azt is felismeri, hogy a megőrzés mellett szükség van modern, karakteres városi jelképekre, amelyek hosszú távon meghatározzák egy-egy térség arculatát.
Debrecen új kulturális szerepe erősödik
Lánszki Regő kiemelte: a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, valamint vele együtt a Magyar Természettudományi Múzeum nem helyi intézmények lesznek, hanem olyan új vonzerők, amelyek miatt magyar és külföldi látogatók is napokat töltenek majd Debrecenben. A város így egyre inkább országos kulturális és tudományos központként jelenik meg.
A meghívásos tervpályázat győztese a DAW Építész Stúdió Kft. pályamunkája lett. Lánszki Regő szerint a nyertes terv olyan épületet ígér, amely egyszerre kortárs és mértéktartó. Egy olyan múzeumról van szó, amely modernsége ellenére nem idegenít el, hanem a táj folytatásaként jelenik meg. Az államtitkár azt mondta, az épület új jelképpé válik majd, mégis harmonikusan illeszkedik környezetébe, és az „új országos gondolkodás első látható mondata” lesz.
Debrecen nagyívű fejlődési szakaszba lép
Papp László, Debrecen polgármestere arról beszélt, hogy az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően a város ma Magyarország egyik legfontosabb gazdasági motorja és nemzetgazdasági központja. Úgy fogalmazott: minden nagy gazdasági fellendülés együtt jár a városkép fejlődésével, és Debrecen most jut el ebbe az új korszakba.
A következő évtizedekben a város múzeumokkal, hangversenyteremmel és új közintézményekkel gyarapodik majd. A polgármester szerint történelmi jelentőségű, hogy Debrecen adhat otthont a Magyar Természettudományi Múzeumnak, és az is mérföldkő, hogy a Magyar Közlekedési Múzeum új épülete a város innovációs központjában kap helyet. Ez a terület a BMW gyárra épülő kutatás-fejlesztési ökoszisztéma része lesz, amely az autóipar, a technológiai fejlesztések, az oktatás és a közlekedés összehangolt városrészévé válik.
Nemzetközi figyelmet is hozhat az új épület
Lánszki Regő arra is rámutatott: az új múzeum nemcsak országos, hanem nemzetközi üzenetet is hordoz majd. Mint fogalmazott, Debrecen építészeti ambícióiról és az ország új szemléletéről nemcsak Budapesten, hanem több európai nagyvárosban is hallani fognak – Pozsonytól Athénig.
A múzeum a funkcióját is láthatóvá teszi majd
Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója szerint egy jó múzeumi épületnek egyszerre kell megfelelnie a műtárgyvédelem, a látogatók igényei, az üzemeltetés és a környezetvédelem elvárásainak. Olyan épületre van szükség, amely már kívülről is üzen funkciójáról, és karaktert ad környezetének. A főigazgató szerint a zsűri a legtöbb szempontból legjobban megvalósítható pályaművet választotta győztesnek.
A tervpályázat két szakaszban zajlott: először tíz, majd kilenc pályamű versengett egymással. A zsűri végül a DAW Építész Stúdió Kft. tervét ítélte a legjobbnak. A második helyet az Archiko Kft., a GAV-Art Stúdió Kft. és a T1 Studio Kft. közös pályázata kapta, míg a harmadik díjat a Zaha Hadid Architects és a Finta Stúdió közös munkája nyerte el.







