A Szerk. avatar
2025. október 8. /
,

Robin Williams lánya: Hagyják békén az apámat!

Zelda Williams, Robin Williams lánya az apját utánzó AI-videók ellen szólalt fel

Zelda Williams, a 2014-ben elhunyt színész és komikus, Robin Williams lánya, élesen bírálta azokat a mesterséges intelligenciával készült videókat, amelyek az apját próbálják digitálisan „feltámasztani”. A színésznő és filmrendező Instagram-történetben üzent a nyilvánosságnak, miután újabb AI-videók terjedtek a közösségi médiában.

„Kérem, hagyjátok abba” – személyes kirohanás az online utánzatok ellen

„Kérem, ne küldjetek nekem több AI-videót apámról” – írta Zelda. – „Ne higgyétek, hogy látni akarom ezeket, vagy hogy megértem. Nem értem, és nem is fogom. Ha csak trollkodni akartok, már láttam rosszabbat is, letiltom és továbblépek. De ha van bennetek egy csepp tisztesség, hagyjátok abba – vele, velem, mindenkivel. Ez butaság, idő- és energiapazarlás, és higgyétek el, ez NEM az, amit ő akart volna.”

Zelda Williams különösen felháborítónak nevezte, hogy emberek „valóságos személyek örökségét sűrítik le” olyan mesterséges képekké, amelyek „csak nagyjából hasonlítanak rájuk”, és ezeket „szánalmas TikTok-bábjátékként” mutatják be.

„Ez nem művészet – ez undorító, túlfeldolgozott hotdog, amit emberi életekből és a művészet történetéből darálnak össze, majd lenyomják mások torkán, hátha kapnak egy kis lájkot” – írta.

„Az AI nem a jövő, hanem a múlt újrarágása”

Zelda Williams szerint a mesterséges intelligenciát tévesen nevezik „a jövő technológiájának”. „Az AI csak újrarágja és újracsomagolja a múltat, hogy újra elfogyaszthassuk. Ti pedig ennek a tartalmi láncolatnak a legvégén ültök, miközben azok, akik elöl vannak, csak nevetnek, fogyasztanak, és újra nevetnek.”

Nem először szólalt meg

Zelda már korábban is tiltakozott az ilyen digitális rekreációk ellen. A Lisa Frankenstein (2024) című horror-vígjáték rendezőjeként és a Színészek Szakszervezete (SAG-AFTRA) kampányának támogatójaként tavaly figyelmeztetett:

„Évek óta látom, hányan akarják betanítani ezeket a modelleket, hogy olyan színészeket hozzanak létre, akik nem tudnak beleegyezni, mint az apám. Ez nem elméleti kérdés, nagyon is valóságos.”

Azt is hozzátette: „Már hallottam olyan AI-hangokat, amelyekkel az apám ‘szólt meg’, és bár ez számomra mélyen zavaró, a következmények messze túlmutatnak a személyes érzéseimen. Ezek a rekreációk legjobb esetben is gyenge másolatai nagyszerű embereknek, legrosszabb esetben viszont szörnyű Frankenstein-szörnyek, amelyek a szórakoztatóipar legrosszabb arcát testesítik meg.”

A deepfake-járvány terjedése

Zelda posztja idején a hírességek digitális másolatai – az úgynevezett deepfake videók – rohamosan terjednek a közösségi médiában. Ezek között egyre több a politikai, pornográf vagy éppen csalásra használt tartalom.

Scarlett Johansson idén januárban hasonlóan figyelmeztetett az „AI közelgő veszélyeire”, miután elterjedt egy deepfake-videó, amelyben őt és más zsidó származású hírességeket – köztük Jerry Seinfeldet, Drake-et és Adam Sandlert – manipuláltak egy Kanye West elleni kampányban.

Augusztusban pedig a Crowded House frontembere, Neil Finn lett deepfake-csalás áldozata: egy hamis reklámban állítólagos potenciazavarról beszélt, ami miatt a zenekar kénytelen volt közleményt kiadni.

Az AI-szemétkultúra felemelkedése

A Robin Williamsről készült videók a mesterséges intelligenciával előállított, alacsony minőségű „AI-szemét” tartalmak új hullámába illeszkednek. Ezeket többnyire szórakoztatás céljából generálják ingyenes AI-alkalmazásokkal, például az OpenAI új videókészítő programjával, a Sora 2-vel.

A TikTokon már több videó is megjelent, köztük egy hamis Apple-reklám és egy álinterjú Betty White-tal. Néhány nappal a Sora elindítása után a platformot elárasztották az olyan jogvédett karakterek, mint a South Park, a Pokémon vagy a Rick and Morty figurái.

Az OpenAI a Guardian-nek azt nyilatkozta: a tartalomtulajdonosok egy „copyright-vitaűrlapon” keresztül jelezhetik a jogsértéseket, de nem tilthatják le előre az összes karakterük használatát. Varun Shetty, a cég média-partnerségi vezetője szerint „együttműködnek a jogtulajdonosokkal a karakterek blokkolásában és az eltávolítási kérelmek feldolgozásában”.

Zelda Williams számára azonban mindez nem technikai kérdés, hanem morális. Ahogy fogalmazott: „Ez nem a jövő – ez az emberi méltóság végső elárulása.”

Forrás: The Guardian

A legfrissebb filmes cikkek

Megosztás: