Giorgio Armani szerettei körében hunyt el

Elhunyt Giorgio Armani – a divat forradalmára, aki újrafogalmazta az eleganciát

Békés búcsú Milánóban

Kilencvenegy éves korában elhunyt Giorgio Armani olasz divattervező, a modern elegancia egyik legmeghatározóbb alakja. Az Armani divatház közleménye szerint a tervező milánói otthonában, szerettei körében hunyt el. A gyászolók szombaton és vasárnap róhatják le kegyeletüket a divatház székhelyén, az Armani/Teatro épületében, temetését pedig zárt körben tartják majd, Armani saját kérésének megfelelően. A közleményben úgy fogalmaztak: „Utolsó napjaiig fáradhatatlanul dolgozott. Kimeríthetetlen kíváncsiság és figyelem vezérelte a jelen és az emberek iránt.”

Egy új stílus születése

Armani 1975-ben alapította meg első önálló stúdióját Milánó elegáns Corso Veneziáján. Már ekkor feltűnést keltett szokatlan anyagválasztásaival és kombinációival. Újraértelmezte a férfi öltönyt: megszüntette a merev, begombolt formákat, és a kényelmet a klasszikus eleganciával ötvözte. A csapottabb vállak, keskenyebb és hosszabb hajtókák, valamint a lejjebb került gombolás nemcsak kényelmet, de optikai előnyt is jelentett a viselőinek. Hasonló bátorsággal alkotta meg a nők számára tervezett, férfiasabb stílust is.

Hollywood kedvenc tervezője

Armani igazi áttörést az amerikai piacon ért el 1980-ban, amikor Richard Gere az Amerikai dzsigoló című filmben az ő öltönyeit viselte. A moziiparral való szoros kapcsolatát az is bizonyítja, hogy több mint kétszáz filmhez tervezett ruhákat. Ő volt az első, aki hírességeket állított kifutóra és vörös szőnyegre – az Oscar-gálák divatforradalma is az ő nevéhez fűződik. Ruháit Gwyneth Paltrow, Julia Roberts, Michelle Pfeiffer, Beyoncé, Cate Blanchett, Reese Witherspoon és George Clooney egyaránt viselte. Armani ugyanakkor soha nem fizetett a sztároknak, mert hitt abban, hogy az igazi elegancia magáért beszél.

Egy birodalom felépítése

Az Armani név mára nem csupán a ruhákat jelenti: a divattervező birodalma kiterjed a parfümökre, szemüvegekre, sminkre, lakberendezésre, sőt kávéházakra és szállodákra is. A fiatal vásárlókat az Emporio Armani vonal hódította meg, amely olcsóbb, de hasonlóan igényes kidolgozású ruhákat kínált. 2015-ben Milánóban saját divatmúzeumot nyitott, 2019-ben pedig megkapta a British Fashion Council életműdíját, amelyet a „divattervezők Oscarjának” neveznek.

A sport és a sztárok világa

Armani szívesen merített inspirációt a sportból. Tervezett egyenruhákat az olasz olimpiai és paralimpiai csapatoknak, valamint a Chelsea focistáinak is. Férfi alsóneműit David Beckham, Cristiano Ronaldo és Rafael Nadal népszerűsítette, míg női kollekcióit Megan Fox reklámozta.

Öröksége és utódlása

A világ egyik leggazdagabb olasz tervezőjeként – mintegy 12 milliárd dolláros vagyonával – Armani sosem beszélt szívesen az utódlásról. Annyit azonban elárult, hogy alapítvány felügyeli majd a divatház jövőjét, hogy elkerüljék a birodalom feldarabolását. A férfi kollekciók kreatív irányítását Leo Dell’Orco, a női részlegét pedig unokahúga, Silvana Armani viszi tovább.

A stílus örök

Giorgio Armani nemcsak a divatvilágot, hanem a hétköznapi elegancia fogalmát is megváltoztatta. Új szemlélete, amely a kényelmet és az időtlen stílust ötvözte, örökre beírta nevét a divat történetébe. Halálával a világ nemcsak egy legendás tervezőt veszített el, hanem azt az alkotót, aki megmutatta, hogy az elegancia a legegyszerűbb formákban rejlik.

A legfrissebb képzőművészeti cikkek

Megosztás: