Víz, olaj, lélek – Fuchs Lehel új kiállítása a Művészetek Házában
A gödöllői Művészetek Házában szeptember 4-én 18 órakor nyílik Fuchs Lehel VÍZ-OLAJ-LÉLEK című kiállítása, amely három különböző festészeti eszközzel – akvarellel, olajjal és vegyes technikával – készült műveket mutat be. A tárlat portrék, tájképek és szimbolista, fiktív terek világába vezeti a látogatót, ahol a klasszikus alapok és az absztrakció izgalmas egyensúlya teremti meg a képek hangulatát. A megnyitót dr. Muhi András producer, a Magyar Filmművészek Szövetsége elnöke tartja, míg a vizuális élményt Barabás Lőrinc trombitás improvizatív zenéje emeli különleges atmoszférává.
Festészet és tapasztalatok szintézise
Fuchs Lehel pályája a festészettel indult, de művészeti horizontját hamar kiszélesítette. A Szegedi Tudományegyetem Rajz Tanszékén végzett, majd művésztelepeken, kiállításokon, valamint a film és a fotográfia világában is jelentős tapasztalatokat szerzett. Rövidfilmjei és dokumentumfilmjei több díjat nyertek itthon és külföldön, emellett alapított művészeti folyóiratot, televíziós magazint, s a Szellemkép alapítójaként több mint három évtizede tanítja a vizuális nyelv különböző formáit.
A művész így vall alkotói szemléletéről: „A festészet, a tervezőgrafika, a fotó, a film olyan tapasztalatok és kölcsönhatások, amelyek erősítik egymást és segítenek olyan komplex horizontot adni, melyben tanárként és alkotóként nagyon megnyugtató érzés navigálni.”

Az akvarell tisztasága és az absztrakció szabadsága
Fuchs különösen fontosnak tartja az akvarellt, amely számára a festészet legletisztultabb technikája: „Az akvarell számomra tiszta festészeti technika, foltok, felületek, formák alakításával hozom létre a képeket. Nem az előrerajzolt vonalak közé szorul a folyamat. Nem keverem a grafikával. Szeretem a könnyed, improvizatívnak ható képeket, amiket persze a legnehezebb kivitelezni.”
Műveiben a figurativitás és az absztrakció találkozik: az ábrázolás éppen annyira klasszikus, hogy befogadható és értelmezhető maradjon, ugyanakkor elég absztrakt ahhoz, hogy a néző fantáziáját is megszólítsa.
Három évtized tanítás, hét év alkotói fókusz
Pályája során Fuchs Lehel hosszú időn át a fiatal fotográfus generációk oktatására és pályára állítására összpontosított. A Szellemkép keretein belül 25 éven át pályázati tevékenységet folytatott hallgatói projektek létrehozására. Csak az utóbbi hét évben fordult ismét teljes erővel saját alkotói munkássága felé, amelyben festészet és fotográfia egyszerre kap szerepet.
2019 óta több ízben nyerte el a Nemzeti Kulturális Alap alkotói támogatását, amely lehetővé tette számára, hogy újabb festészeti és fotográfiai sorozatokat hozzon létre.
Kiállítások itthon és külföldön
Az elmúlt években Fuchs festményei több rangos kiállításon szerepeltek, például a Budapest Fotófesztiválon, a szegedi XX. Táblaképfestészeti Biennálén vagy a hatvani Magyar Tájak Biennáléján. Külföldön Fabrianóban, Texasban és Genovában is bemutatták alkotásait. Egyéni tárlatai közül kiemelkedik a váci Átrium Galéria (2023), a szadai Székely Bertalan Műterem Galéria (2024), valamint a budapesti San Marco Galéria (2025).
A víz, az olaj és a lélek találkozása
A mostani kiállítás három technika – akvarell, olaj és vegyes technika – összefonódásával hoz létre különleges, meditatív világot. A víz tisztasága, az olaj súlyosabb rétegzettsége és a lélek személyes, szimbolista tereinek ábrázolása egyszerre kínál élményt a befogadónak.
A VÍZ-OLAJ-LÉLEK című tárlat nemcsak egy művész eddigi életművének lenyomata, hanem annak a belső utazásnak a tükre is, amely a festészet, a fotográfia és a film tapasztalataiból épül fel.





