Egy tyúk a világ közepén – Pálfi György legújabb filmje Torontóban debütál
Biocsirkével az emberi erkölcs határain
Pálfi György, az Európa Filmdíjas rendező ismét nemzetközi porondon mutatkozik be legújabb alkotásával, A TYÚK (nemzetközi címén KOTA/HEN) című filmmel, amelynek világpremierje az észak-amerikai kontinens legjelentősebb filmes eseményén, a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon (TIFF) lesz. Az “A” kategóriás fesztivál Platform szekciójában bemutatkozó mű német–görög–magyar koprodukcióban készült, és egy minden ízében különleges, több síkon értelmezhető történetet kínál.
Egy csirke a főszerepben – de ez nem mese
A film főhőse – ahogy a címe is sugallja – egy tyúk, amely megszökik egy csirkekeltető üzemből, majd egy lerobbant étterem udvarán talál menedéket. A szürreális kiindulópontból egy humorral, szenvedéllyel és tragikus mélységekkel átszőtt történet bontakozik ki. A főszereplő madárnak nemcsak a túlélésért kell megküzdenie, hanem a társadalmi ranglétra baromfi-változatával is, miközben szenvedélyesen vágyik arra, hogy saját csibéi legyenek.
Pálfi filmje azonban nem áll meg a groteszk humor szintjén: miközben a tyúk „családalapítási drámája” bontakozik ki, egy párhuzamos, emberi tragédia is kibontakozik. Az alkotás így egyszerre kínál állatszemszögből megélt túlélőtörténetet és emberi erkölcsi dilemmákat feldolgozó drámát – azonos térben, egymásra ható sorsokkal.
A passzív bűnrészesség kérdése egy tyúk szemszögéből
Pálfi György rendező a film kapcsán hangsúlyozta: a történet az ókori görög tragédiák szerkezetéből merít, és arra a kérdésre keresi a választ, hogy lehet-e az egyén mentes a felelősség alól, ha „csak” passzívan vesz részt a világ történéseiben. A film szerkezete hologramszerű: ugyanaz a történet két különböző sorson, a tyúkén és egy emberén keresztül tárul elénk, különféle dimenziókban, mégis szoros egymásrautaltságban.
Pálfi elmondása szerint ez a film is azon személyes alkotói világának része, amelyben az ember nem kizárólagos főszereplője a világ történéseinek, hanem csak egy a létezők közül – állatokkal, növényekkel, tárgyakkal egyenrangúan. A TYÚK különlegessége, hogy sem CGI-t, sem mesterséges intelligenciát nem alkalmaztak a főszereplő „alakításához”: valódi állatokkal forgattak, ami komoly rendezői és technikai kihívást jelentett.
Nagy nevek a háttérben – és egy különleges koncepció
A film forgatókönyvét Pálfi György és Ruttkay Zsófia jegyzi – a páros korábban a Taxidermia, a Final Cut – Hölgyeim és Uraim és a Szabadesés esetében is együtt dolgozott. Az operatőri munkát Giorgos Karvelas végezte, a vágó Lemhényi Réka volt. A főbb szerepeket Loannis Kokiasmenos, Maria Diakopanagioti és Argyris Pantazaras alakítják – és természetesen maga a tyúk.
A film német, görög és magyar koprodukcióban valósult meg a Pallas Film, a View Master Films, a Twenty Twenty Vision és a magyar FocusFox együttműködésében. A magyar koprodukciós partnerek között Muhi András és Ferenczy Gábor neve is ott szerepel – előbbi többek között a Testről és lélekről és a Larry producere volt, utóbbi pedig a Szelíd és az Ernelláék Farkaséknál mögött állt.
Bemutató Torontóban, magyar premier 2025 februárjában
A Torontói Nemzetközi Filmfesztivál Platform szekciója elsősorban merész, szerzői hangú, formailag és tartalmilag újító filmeket mutat be. A szekcióban való szereplés önmagában is jelentős elismerés, és gyakran ugródeszka az Oscar-díjig vezető úton. A TYÚK világpremierje tehát nemcsak Pálfi György pályájának újabb mérföldköve, hanem a magyar filmgyártás nemzetközi súlyának is fontos pillanata.
A film magyarországi mozibemutatója 2025 februárjában várható.









