MTI/Szerk. avatar
2025. július 8. /
,

Meglepő eredmény: Meglepetés nélkül nem frissül az emberi memória

Meglepetés, mint kulcs a tanuláshoz: magyar kutatók új megközelítése a memória működéséről

A meglepő élmények szerepét emeli ki a tanulásban az a magyar és német kutatócsoport, amely a mesterséges intelligencia matematikai modelljeinek alkalmazásával vizsgálta az emberi memória működését. A HUN-REN Wigner Fizikai Kutatóközpont és a Max Planck Intézet munkatársainak közös tanulmánya új szemléletet hoz a memóriakutatásba, különös tekintettel arra, hogy miért és hogyan jegyzünk meg bizonyos élményeket, miközben másokat elfelejtünk.

A memória nem hibátlan – de épp ez a kulcsa

„Memóriánk nem csalhatatlan, sőt, néha olyan dolgokra is emlékszünk, melyeket nem tapasztalhattunk” – írják a kutatók. A tanulmány egyik kiindulópontja éppen az, hogy a memóriahibák nem pusztán zavaró tényezők, hanem rendszeresen előforduló jelenségek, amelyek mögött általános matematikai elvek sejlenek fel. Ezek az elvek világíthatják meg, hogy az emlékezés során miért és hogyan következnek be hibák, és miként kapcsolódnak ezek az agy optimalizációs stratégiáihoz.

A kutatás során Orbán Gergő (HUN-REN Wigner Fizikai Kutatóközpont), Nagy Dávid Gergely és Charley Wu (Max Planck Intézet, Tübingeni Egyetem) együttműködésével született meg az a tanulmány, amely a rangos Nature Reviews Psychology folyóiratban jelent meg.

MI-modellek az emberi agy szolgálatában

A kutatók a mesterséges intelligencia – különösen a gépi tanulás – módszereit használták arra, hogy jobban megértsék az emberi memória működését. A gépi tanulási rendszerek hasonló kihívásokkal szembesülnek, mint az emberi agy: korlátozott erőforrásokkal kell hatékonyan tanulniuk, információt feldolgozniuk és tárolniuk.

Az információelmélet azt vizsgálja, hogy milyen típusú adatokat érdemes megőrizni, és mik azok, amelyeket célszerű elfelejteni. Ez az elmélet irányt mutat a tanulás optimalizálásában: milyen információk hasznosak a jövőbeli tervezéshez, következtetésekhez és döntésekhez.

A meglepetés emlékezetesebb, mint hinnénk

A tanulmány egyik legizgalmasabb megállapítása szerint a szokatlan, meglepő élmények kiemelkedően fontosak a tanulás szempontjából – még akkor is, ha ezek elsőre nem tűnnek informatívnak vagy gyakori jelenségnek. Matematikailag nézve talán nem lenne „érdemes” megjegyezni őket, hiszen ritkán fordulnak elő, mégis mély nyomot hagynak a memóriában.

A kutatók szerint ezek az élmények olyan információkat hordoznak, amelyek frissítik tudásunkat a világról, és ezáltal képessé tesznek bennünket arra, hogy alkalmazkodjunk az új helyzetekhez, és a jövőben hatékonyabban tervezzünk. Míg a gyakori tapasztalatok inkább megerősítik a meglévő ismereteket, a meglepő események arra kényszerítenek, hogy újragondoljuk a világról alkotott képünket.

Új irányok a tanításban és tanulásban

A kutatás nemcsak elméleti szinten kínál újdonságokat. A gépi tanulási modellek alkalmazása a memóriakutatásban gyakorlati következtetéseket is lehetővé tesz. Segíthet meghatározni, hogy milyen körülmények között érdemes ismételni a tananyagot, mikor időszerű új kihívások elé állítani a tanulót, és hogyan lehet optimalizálni az oktatási módszereket.

A tanulmány új megvilágításba helyezi a tanulás folyamatát: azt sugallja, hogy a váratlan, a rutintól eltérő tapasztalatok nemcsak érdekesebbek, hanem kulcsszerepet játszanak a tudás elmélyítésében is.

A legfrissebb tudományos cikkek

Megosztás: