„Méltó öltözék, méltó helyszínhez” – A milánói Scala szigorítja öltözködési szabályait
Elegancia vagy elvárás? A világ egyik leghíresebb operaháza új korszakot nyit
A milánói Scala, a világ egyik legismertebb és legtekintélyesebb operaháza újraértelmezi, mit jelent a „kulturált megjelenés” a színházi életben. A legendás intézmény hivatalos honlapján nemrég megjelent közlemény értelmében a jövőben nem engedik be azokat a nézőket, akik atlétatrikóban vagy rövidnadrágban érkeznek az előadásokra – és jegyük árát sem térítik vissza.
Dresszkód: nem ajánlás, hanem feltétel
A Scala már eddig is rendelkezett illemszabályzattal, ám a mostani szigorítás határozottabb és végrehajtásában is egyértelműbb. A nézők számára hasznos információk között immár kiemelt helyen szerepel az operaház öltözködési és viselkedési kódexe, amely nem csupán ajánlás, hanem belépési feltételként jelenik meg.
A Scala vezetőségének álláspontja világos:
„A közönség méltó öltözékben jelenjen meg a színház és a többi néző iránti tisztelet jegyében.”
Ez azt jelenti, hogy atlétatrikóban, rövidnadrágban vagy strandpapucsban megjelenő látogatók nem léphetnek be az operaházba, függetlenül attól, hogy jegyük van-e. A szabályszegők semmilyen kártérítésre nem számíthatnak.
A színház nem strand – egyre több a turista a nyári szezonban
A döntés nem véletlen. A Scala jelenlegi vezetése szerint nem elsősorban a fiatalok, hanem a turisták jelentik a problémát, akik főként a nyári szezonban gyakran olyan öltözékben jelennek meg az előadásokon, mintha egy tengerparti sétára indultak volna.
A helyzet annyira elharapódzott, hogy a színház nemcsak öltözködési, hanem viselkedési szabályokat is közöl, például:
nem lehet behozni külső ételt vagy italt,
tilos poharakkal beülni az előadásra,
tilos a fotózás és videózás,
mobiltelefonokat ajánlott teljesen kikapcsolni,
a telefonokat tilos a páholyok peremére helyezni – egy esetben ugyanis egy néző fejére esett egy készülék, és csak kevésen múlt, hogy nem indult kártérítési per.
A tolerancia évei – és a visszatérés a hagyományhoz
A mostani szigorítást Fortunato Ortombina, az új intendáns szorgalmazta, aki korábban a szintén patinás velencei Fenice operaházat vezette – ahol a mai napig csak szigorú dresscode-dal lehet bejutni az előadásokra.
Ortombina ezzel visszafordította elődje, Dominique Meyer által bevezetett lazaságot. Meyer az elmúlt években inkább a nyitottságot és a fiatal közönség bevonzását támogatta, és kifejezetten ellenezte a szigorú ruházati szabályokat.
„Nekem az számít, hogy a fiatalok operába járjanak, nem az, hogy miként vannak felöltözve” – nyilatkozta korábban a volt intendáns, aki fiatal korában maga is tapasztalta a párizsi opera konzervatív elvárásait.
A korábbi lazaság egyik jele volt, hogy 2015 után a jegyekről eltűntek a dresscode-ot előíró sorok, amelyeken például a férfiak számára a premier estéken kötelezően előírt sötét öltöny is szerepelt. Ezt akkor Alexander Pereira, az akkori intendáns távolíttatta el, mivel a 2015-ös milánói Expo világkiállítás idején megnőtt a turisták száma, és a színház nem akarta őket elriasztani túlzottan szigorú előírásokkal.
Ősszel érkezik a hivatalos viselkedési kódex
A szigorítás nem marad informális szinten: a Scala hivatalos folyóiratának szeptemberi számában részletes illem- és öltözködési kódexet közölnek. Ebben nemcsak az atlétatrikók és rövidnadrágok tilalmát fogják megerősíteni, de várhatóan a strandpapucs viselete is feketelistára kerül – függetlenül attól, hogy milyen forró nyári nap van Milánóban.
Tisztelet és hagyomány: új egyensúly születik?
A Scala döntése egy új irányvonalat jelez, amely nemcsak az öltözékről, hanem az intézmény méltóságáról, hagyományairól és a kulturális tér tiszteletéről is szól. Bár a kérdés megoszthatja a közönséget – hiszen sokan éppen a művészet demokratizálását és nyitottságát tartják elsődlegesnek –, a Scala világosan állást foglalt: a klasszikus kultúra nem csupán zenei élmény, hanem viselkedéskultúra is.





