A hatvan év után előkerült Barcsay-művet először láthatja a közönség az MKE jubileumi kiállításán
Monumentális, eddig ismeretlen Barcsay-mű került elő 60 év után, amelyet most először láthat a közönség a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) július 16-án nyíló jubileumi kiállításán. A „Tökéletes egyensúly. Keresztmetszet – Barcsay Jenő életműve új megvilágításban” című tárlat keretében bemutatott alkotás a Barcsay 125 emlékév kiemelt eseménye.
Egy 21 négyzetméteres titok a múltból
Az előkerült szénrajz 1964-ben készült, és több mint 21 négyzetméteres: 300×730 cm-es méretével lenyűgöző méretű. A mű hét nőalakot ábrázol, és a miskolci Nehézipari Műszaki Egyetemen (ma Miskolci Egyetem) található Asszonyok című márvány mozaik 1:1 arányú terve. Az alkotás kartonra, szénnel készült, és évtizedekig tekercsben, rejtve maradt.
A mű a mozaikot kivitelező Csákvári Nagy Lajos festő és szobrászművész, valamint felesége, Csókos Varga Györgyi hagyatékából került elő 2024 szeptemberében. A Ferenczy Múzeum restaurátorai bontották ki a műtárgyat, amely így újra a szakma és a közönség látókörébe került.
A rajz, amelynek története önmagában is műalkotás
Fehér Ildikó művészettörténész, az MKE általános rektorhelyettese elmondta: az alkotás számos módon kötődik az egyetemhez. Barcsay ekkor már két évtizede tanított az intézmény jogelődjén, a Képzőművészeti Főiskolán. A mozaik tervét valószínűleg közösen dolgozta ki László Gyulával, aki később elismert régész-történészként vált ismertté. A rajz a földre terítve, minden bizonnyal az egyetem egyik termében készült, amit a parkettanyomok is alátámasztanak.
Személyes tragédia, kubizmus és expresszivitás
Sturcz János, a kiállítás egyik kurátora szerint a rajz az 1949-es Asszonyok című alkotás nagyított, átdolgozott változata, amely Barcsay autonóm művészi útkeresését tükrözi. A kompozícióban robusztus, szimbolikus nőalakok jelennek meg, az expresszív testábrázolást a kubizmus hatása színezi. Különös figyelmet érdemel az egyik nőalak kezében látható kés, amely mögött akár egy személyes, családi tragédia is meghúzódhat – mondta a professzor.
A grafika alapján elkészült márvány mozaik a miskolci könyvtárban kapott helyet, és technikájában hasonló a Pesti Magyar Színházban található Barcsay-műhöz, valamint a szentendrei mozaikkompozícióhoz is.
Restaurálási kihívások – papír, idő és penész
A művet évtizedeken át feltekerve tárolták, így szélei és felületei megsérültek. Szlabey Dorottya papírrestaurátor szerint ezüstös ősrovarok rágásának nyomai és penészfoltok is láthatók a nedvesség miatt károsodott felületen. A mű két különálló részben maradt fenn, ezek pontos illesztése jelentős szakmai kihívás.
A helyreállítás során japán fátyolpapírral erősítik meg a gyenge részeket, a hiányzó szakaszokat papíröntéssel pótolják. A rajz alsó sávját már elkezdték megtisztítani és rögzíteni, a munkák jelenleg is zajlanak.
Barcsay 125 – új fényben az életmű
A teljesen restaurált mű a Tökéletes egyensúly. Keresztmetszet – Barcsay Jenő életműve új megvilágításban című kiállításon lesz látható július 16-tól szeptember 30-ig a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A tárlat 80-100 műalkotáson keresztül mutatja be Barcsay Jenő munkásságát, és külön hangsúlyt fektet a művész monumentális mozaikterveire és azok művészeti örökségére.
A hat évtized után előkerült rajz nemcsak művészeti, hanem történeti szempontból is páratlan jelentőségű – egy újabb bizonyítéka annak, hogy Barcsay életműve még ma is tartogat felfedezésre váró titkokat.