„Lebegni fogtok a vízen” – Sötét árnyak Nemes Jeles László pályakezdésében
Nem mindennapi részleteket osztott meg pályafutása kezdeti éveiről Nemes Jeles László, a Saul fia Oscar-díjas rendezője a Kadarkai Endre Világa című műsor vendégeként. A beszélgetés során szó esett családi hátteréről, a filmes világban szerzett első tapasztalatairól, Tarr Bélához fűződő viszonyáról, de még halálos fenyegetésekről is, melyek egy forgatás során érték.
Egy név súlya – kitörni az apai árnyékból
A Kossuth-díjas filmrendező, Jeles András fia saját bevallása szerint igyekezett különválasztani identitását apja ismertségétől, különösen, amikor elindult a szakmában. Tarr Bélához ezért pusztán Nemes Lászlóként jelentkezett asszisztensnek, hogy a rendező ne a neve, hanem a munkája alapján ítélje meg. Így került be Tarr egyik filmjének stábjába, és a produkció részeként részt vett a korzikai forgatáson – ám az élmény sokkal sötétebbre fordult, mint várta.
„A tengeren fogtok lebegni reggelre”
A fiatal filmes olyan fenyegetéseket kapott a forgatás során, amelyek szó szerint az életét veszélyeztették. Mint elmondta, az asszisztenseket a helyi stáb emberei fenyegették meg:
„Azt mondták, látjátok azt a tengert? Ott fogtok reggel úszkálni… mármint lebegni.”
A konfliktus abból alakult ki, hogy a forgatáshoz egy terület kiürítését szerették volna elérni, amit a helyi, Nemes Jeles szerint korrupt és filmmaffiához köthető csapat erősen ellenezett. A helyzet odáig fajult, hogy a rendező úgy érezte: nincs más választása, mint otthagyni a produkciót. A feszültségeket tovább fokozta, hogy a film egyik francia koproducere öngyilkosságot követett el.
Tarr Bélával való kapcsolat – mester és tanítvány határán
Kadarkai Endre kérdésére, hogy mindez rontotta-e Tarr Bélával való kapcsolatát, Nemes Jeles nyíltan válaszolt: bár az eset hatással volt kettejük viszonyára, többször is beszéltek azóta, és a rendező iránta érzett tisztelete azóta is változatlan. A kapcsolatot azonban nem tekinti klasszikus értelemben vett mester-tanítvány viszonynak – annál összetettebbnek érzi.
A magánélet nyomai: antiszemitizmus, Franciaország, Oscar-gála
Az interjú személyesebb hangvételű pillanataiban Nemes Jeles arról is beszélt, mennyire mély nyomot hagyott benne a gyerekkorát végigkísérő antiszemitizmus. Már kisiskolásként tapasztalta, hogy származása miatt kirekesztik, zaklatják. Ez is közrejátszott abban, hogy 12 éves korában édesanyjával együtt Franciaországba költözött.
Visszatekintett élete legnagyobb szakmai elismerésére, az Oscar-díj átvételére is – és azt is elmondta, miért bánja a mai napig, hogy nem vitte magával a színpadra Röhrig Gézát, a Saul fia főszereplőjét.
„Ez egy hiba volt. Fontos lett volna, hogy ott legyen velem. Nem szabadott volna kihagyni.”
Egy árnyékos indulás emlékezete
Az interjú rávilágít arra, hogy a siker mögött gyakran nemcsak tehetség, hanem kemény küzdelem, veszély és mély belső konfliktusok is állnak. Nemes Jeles László története nemcsak a filmrendezés kulisszatitkairól, hanem egy emberi és alkotói önazonosság kereséséről is szól. Aki ma Oscarral a polcán ül a rendezői székben, az egykor a tengeren „lebegő” asszisztensként kezdte – és ez a kontraszt még élesebb fényt vet arra, mennyit jelent kitartani a saját úton.