Funkcionális analfabéta a felnőtt román lakosság több mint egyharmada

Olvasunk, de nem értjük – Megdöbbentő adatok Románia funkcionális analfabetizmusáról

A román felnőttek csaknem fele nem tudja értelmezni az alapvető írásos vagy matematikai információkat – és ez nemcsak a falvak, hanem az idősek körében is súlyos probléma.

Többen írnak, mint értenek

A romániai felnőtt lakosság több mint harmada funkcionálisan analfabéta – vagyis képtelen az alapvető szövegek és információk értelmezésére a mindennapi élethelyzetekben. Még riasztóbb a helyzet a matematikai kompetenciák terén, ahol az elégtelen készségekkel rendelkezők aránya a 40 százalékot közelíti – derült ki egy, a bukaresti oktatási minisztérium megrendelésére készült 2023-as országos felmérésből.

A kutatást az IRES közvélemény-kutató intézet és a Bölcsészettudományi és Közigazgatási Egyetem (SNSPA) végezte több mint 4000, 15 év feletti válaszadó részvételével.

Hétköznapi feladatokon buknak el ezrek

A teszt nem tantárgyi kérdéseket vizsgált, hanem olyan egyszerű feladatokat, amelyekkel bárki találkozhat a hétköznapokban:

egy űrlap helyes kitöltése,

egy hirdetés vagy plakát szövegének értelmezése,

vagy egy grafikonból következtetések levonása.

Az eredmények elgondolkodtatók:

20,1% nem érte el az alap szövegértési szintet,

17% csak részlegesen értette, amit olvasott,

a matematikai készségeknél még rosszabb az arány:

27,5% teljesen,

10,9% részlegesen funkcionálisan analfabéta ezen a területen.

Iskolázottság és származási hely döntő

A nemek között alig volt különbség, ám a lakóhely és az iskolázottság döntő jelentőségű tényezők:

A falusiak szövegértése 9 százalékponttal rosszabb, mint a városiaké,

A számtani képességek terén 6 százalékpontos a hátrányuk.

Az iskolai végzettség szerepe viszont szinte mindent elárul:

8 osztályt végzettek körében 43% a funkcionális analfabéták aránya,

Középiskolásoknál ez már csak 14%,

Felsőfokú végzettséggel pedig 6,5%.

Ez azt is jelenti, hogy a probléma jelentős része képzési és oktatási hiányosságokra vezethető vissza, nem pusztán társadalmi vagy földrajzi adottságokra.

Dől a nosztalgia-mítosz a régi iskoláról

A kutatás egy régi sztereotípiát is megcáfolt: nem volt jobb az oktatás a kommunizmus idején. Az 65 év felettiek körében 43% a funkcionálisan analfabéták aránya – több mint kétszerese a 35 év alattiak adatának (20%).

Ez különösen fontos üzenet azok számára, akik nosztalgiával tekintenek a „régi iskola szigorára”. A számok mást mondanak: az idősebb generációk tanulási eredményei messze elmaradnak a fiatalabbaké mögött – még akkor is, ha a mai iskolarendszer is komoly kihívásokkal küzd.

Mi a funkcionális analfabetizmus?

Nem azt jelenti, hogy valaki egyáltalán nem tud olvasni vagy írni – hanem azt, hogy nem tudja használni ezeket a készségeket a mindennapi élethelyzetekben. Nem tudja értelmezni a közüzemi számlát, egy orvosi tájékoztatót, vagy egy szerződést – és emiatt sérül a munkaerőpiaci érvényesülés, a társadalmi részvétel, sőt, az önrendelkezés is.

A legfrissebb tudományos cikkek

Megosztás: