A Szerk. avatar
2025. május 30. /
, ,

Kulka János különleges helyszínen zárja az évadot

Kulka János visszatérése: Thomas Mann szavaival zárul az évad Szabadkán

A Halál Velencében különleges feldolgozását láthatja a közönség a Kosztolányi Dezső Színház évadzáróján, ahol a színész gesztusaival és tekintetével mesél egy belső utazásról.

A csend erejével mesél

Egy színész, aki túlélte a csendet, most csendből épít előadást – így is kezdődhetne a június 14-ei est története, amikor Kulka János előadásában búcsúzik az évadtól a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház. A társulat záróelőadásán Thomas Mann klasszikusának, a Halál Velencében című novellának különleges feldolgozását láthatja a közönség – nem hagyományos értelemben vett színházi darabot, hanem egy olyan előadást, ahol a szó és a csend egyszerre uralkodik a színpadon.

Egy idős karmester belső utazása

Az est főszereplője Kulka János, aki egy hangoskönyv-felvétel alapján szólaltatja meg Thomas Mann szövegét, miközben a színpadon néma játékkal kíséri a narrációt. Az idős karmester szerepében jelenik meg, aki saját emlékein keresztül halad végig múltján, szembesülve elfojtott vágyakkal, meg nem élt pillanatokkal és rejtett személyiségének töréseivel. Ez a belső utazás nemcsak az irodalmi alapmű mélyrétegeit tárja fel, hanem Kulka személyes újrakezdését is megidézi.

Testbeszéddel közvetített érzelmek

Csuja László, az előadás rendezője szerint az est különlegessége abban rejlik, ahogyan a színész testi jelenléte – a gesztusai, arckifejezései és tekintete – szinte meztelenül közvetítik az érzelmeket. „Kulka János mindent gesztusokkal és tekintetével fejez ki, ami különleges érzelmi mélységet ad az előadásnak” – fogalmazott Csuja, aki nem először dolgozik olyan formátummal, ahol a csendnek is főszerep jut.

Egy színész, aki újra megszólal – másként

Az előadás súlyát tovább növeli, hogy Kulka János színpadi jelenléte önmagában is rendkívüli. A 2016-os sztrókja után hosszú időre elhallgatott, sokáig az is kérdéses volt, hogy valaha újra színpadra léphet-e. A közönség számára már a 2019-es Árvácska előadása is katartikus élmény volt, hiszen ott tért vissza a színpadra a Dollár Papa és Gyermekei társulattal. Azóta pedig nemcsak fizikailag, hanem művészileg is új utakra lépett.

„Megújultam” – Kulka személyes vallomása

Kulka mostani szereplését nemcsak színészi, hanem emberi megújulásként éli meg. Egy interjúban arról beszélt, hogy „megújult”, és már kevesebbet aggódik az életén. Gyakran álmodik a gyerekkoráról, és arról, hogy visszatér régi énjéhez – talán épp ezért is tud olyan elementáris erővel megszólaltatni egy olyan történetet, amelyben a főhős szembesül saját belső igazságaival és gyengeségeivel.

Egy előadás, ami túllép az irodalmon

A Halál Velencében nemcsak az évadot zárja, hanem egy korszakot is: egy színész hallgatásból való kilépését, egy testi-lelki újjászületést, és egy színház hitét abban, hogy a művészet valódi gyógyulás is lehet. Kulka előadása pedig nemcsak Thomas Mann szövegének újraértelmezése, hanem személyes vallomás az időről, a veszteségről és a szépség iránti olthatatlan vágyról.

A legfrissebb színházi cikkek

Megosztás: