Állva tapsolták Pierre Richard új filmjét Cannes-ban – a 90 éves komikus medvével és barátsággal tért vissza a rendezéshez
A cannes-i fesztivál legendát ünnepelt: Pierre Richard új filmje, a „L’homme qui a vu l’ours qui a vu l’homme” versenyen kívül debütált – egy különös vígjáték a természet és az emberi kapcsolatok határán
A 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál csütörtök esti különvetítésén megható és egyben derűs pillanatok játszódtak le: a közönség állva tapsolta Pierre Richard új filmjét, és ezzel tisztelgett a 90 éves francia komikus előtt, aki csaknem három évtized után tért vissza a rendezői székbe. A vetítés előtt a fesztivál hommage-filmmel köszöntötte a legendás színészt, akinek pályája több mint hat évtizede formálja a francia és európai vígjáték történetét.
A film, ami „meghatározhatatlan ufó”
A L’homme qui a vu l’ours qui a vu l’homme (Az ember, aki látta a medvét, aki látta az embert) című, másfél órás költői vígjáték Pierre Richard saját lakókörnyezetében, Dél-Franciaországban forgott, és szeptembertől kerül a mozikba. A történet egy öreg halászról szól – maga Richard alakítja –, aki hátat fordít múltjának és egy kis halászfaluba költözik, ahol különös barátságot köt egy autista fiúval. Kettejüket a természet iránti mély szeretet kapcsolja össze, miközben a környéken egy cirkuszból elszabadult medve után nyomoz a rendőrség.
„Legújabb filmem egy meghatározhatatlan ufó” – mondta mosolyogva Richard a vetítés előtt. „Van benne egy több mint 500 kilós medve is, amelyet nem tudtam öt méternél jobban megközelíteni a forgatáson.”
Egy karrier, amit szeretettel és esetlenséggel írt a filmtörténelembe
Pierre Richard ikonikus figurája, a kétbalkezes, ábrándos antihős nemcsak generációkat nevettetett meg, hanem újrafogalmazta a vígjáték főszereplőinek karakterét is. A hetvenes-nyolcvanas években olyan klasszikusok tették világszerte ismertté, mint a Magas szőke férfi felemás cipőben (1972), az Ahová lépek, ott fű nem terem (1974), vagy az Esernyőtrükk (1980). Legemlékezetesebb párosát Francis Veber filmjeiben alakította Gérard Depardieu oldalán: a Balfácán (1981), a Balekok (1983) és a Négybalkezes (1986) máig közönségkedvencek.
Rendezőként sem ismeretlen: az Álmodozni mindig lehet (1991) és a Fejjel a falnak (1997) után most ismét egy szelíd humorral és emberi mélységgel átszőtt alkotással tért vissza. Richard elárulta: az új filmben szereplő szkeccsek többségét saját falujának lakói ihlették.
Cannes idén a múlt és a jelen találkozásának fesztiválja
A fesztivál nemcsak Richard előtt tisztelgett, hanem az új generációk alkotóit is ünnepelte. Hatalmas sikert aratott Joachim Trier új filmje, a Sentimental Value, amely 19 percig tartó tapsot kapott – ez az idei fesztivál rekordja. A film egy értelmiségi család történetét meséli el, a főszerepekben Stellan Skarsgård, Elle Fanning és Renate Reinsve látható. Fanning a filmben gyakorlatilag önmagát alakítja – egy hollywoodi színésznőt, aki egy idős rendező utolsó filmjében kap szerepet.
Péntek este a belga Dardenne fivérek új drámája, a Fiatal anyák (Jeunes mères) is bemutatkozik, amely szintén versenyben van az Arany Pálmáért – a testvérpár már kétszer nyerte el a rangos díjat. A 2024-es díjakat szombaton este adják át, a zsűri elnöke Juliette Binoche francia színésznő.