Maszk mögé zárt női válság: független támogatással készülhet el az „Anyám, a szörny” című film
Rudolf Olivér rendező és Kungl Zsigmond forgatókönyvíró „Anyám, a szörny” című filmterve nyerte el a Cine-Collegium Budapest (CCB) független filmfinanszírozási pályázatát, amelyet a Budapest International Film Festival (BIFF) hívott életre azzal a céllal, hogy új lehetőséget teremtsen azoknak a filmeseknek, akik politikai okok miatt nem tudnak érvényesülni az állami támogatási rendszerben. A győzelem 25 millió forint közvetlen támogatást, valamint számos filmszakmai szolgáltatás ingyenes elérését biztosítja – ezzel pedig esélyt ad egy közel 100 millió forintos költségvetésű nagyjátékfilm megvalósítására.
Egy női identitásválság személyes és szimbolikus története
Az „Anyám, a szörny” története egy negyvenes éveiben járó nő, Éva belső összeomlásán keresztül mutatja be a modern női szerepek nehézségeit, az anyaság kihívásait és a hétköznapi kiüresedést. Éva a társadalomban gyakran láthatatlanná váló női figurát testesíti meg, aki éveken át csendben gyűjti magában a frusztrációt – mígnem egyszer maszkot húz, és ezzel szabadjára engedi eltemetett belső világát. A film szimbolikus és érzelmi mélységekbe ásva tárja fel a női önazonosság krízisét.
Egy elutasított terv diadala
A projekt korábban már szerepelt a Nemzeti Filmintézet Inkubátor programjának nyerteseként, ám a 2023-as évadban – több más filmtervvel együtt – mégis elkaszálták. A döntés megrázta az alkotókat, akik már-már elengedték az elkészült forgatókönyvet. Most azonban a CCB támogatásával végre új esélyt kapott a történet.
„Régóta fejlesztjük az Anyám, a szörny című filmünket. Sokáig úgy tűnt, hogy talán már nem készülhet el. Hosszú idő telt el, a forgatókönyv sokat változott, de a magja ugyanaz maradt” – nyilatkozták Rudolf Olivér, Kungl Zsigmond és a producer, Petrovits Genovéva.
Egy elhivatott zsűri: nem csak filmről, de szakmapolitikáról is szól
A CCB zsűrijét idén Enyedi Ildikó, Iványi Petra, Lichter Péter, Orsós László Jakab és Pohárnok Gergely alkotta. A döntéshozatal nem volt egyszerű: Enyedi Ildikó megjegyezte, hogy a beérkezett pályázatok alapján akár tíz projektet is azonnal elindítanának, de a körülmények szűkös lehetőségeket diktálnak.
„Nem vidám és bizakodó kezdők tették ki a pályázók zömét, hanem súlyosan traumatizált, évek óta vergődő, bizonyított tehetségek” – írta Enyedi, aki szerint a CCB célja, hogy ne a csend, hanem a szolidaritás és közös gondolkodás legyen a válasz a filmesek ellehetetlenítésére.
Orsós László Jakab szerint a CCB egyszerre társadalmi és filmes reflexió: „Nem lehet csak némán eltűrni, ahogy egy politikai erő hatalmi akaratoskodásból víz alatt próbál tartani több filmes generációt.”
Mentoráltak és új lehetőségek
A nyertes projekten túl a zsűri további három filmtervet is mentorálásra méltónak ítélt: az Albertfalva királya, az Ostrom és az Étterem a kék párduchoz láthatósági lehetőséget kap nemzetközi filmfesztiválokon.
A Cine-Collegium Budapest következő pályázatát a II. Budapest International Film Festival keretében, 2024. október 25. és november 2. között hirdetik meg. A kezdeményezés célja továbbra is az, hogy a független, politikai hátszél nélküli, de magas művészi értéket képviselő filmesek is lehetőséget kapjanak – legyenek azok elsőfilmesek vagy már tapasztalt, ám rendszerből kiszorult alkotók.
Az „Anyám, a szörny” tehát nemcsak egy lélektani dráma ígérete, hanem a magyar filmipar jelenlegi helyzetére adott kreatív és közösségi válasz is.





