A Szerk. avatar
2025. április 3. /
,

Benkő Barnabás szabadságvágyó képei túlterjeszkednek a vászon méretén

A szabadság színkódja – Benkő Barnabás új kiállítása a Resident Art galériában

Mi történik, ha egy fiatal, szenvedélyes alkotó szétfeszíti a vászon határait, és a belső viharait a lehető legintenzívebb gesztusokkal veti a néző elé?

Benkő Barnabás legújabb munkái nem csupán vizuális naplók, hanem belső állapotok, érzelmi kitörések és intuitív gondolatfolyamok lenyomatai, amelyek egyszerre idézik meg a gesztusfestészet hagyományát és a kortárs utcai művészet dinamikáját.

Az Rv3001 című kiállítás – melynek címe egy élénkvörös festékszóró árnyalatára utal – nemcsak a színnel, hanem annak pszichikai erejével is dolgozik.

A Resident Art Galéria új tárlata egyszerre állít emléket a fájdalomnak, a vágynak, a küzdelemnek és a megújulásnak. A kiállítás megnyitójához Schneller János művészettörténész gondolatai adnak értelmezési kulcsot.

A falfirkászok rögtön rávágnák, a laikusok pedig egy gyors keresést követően megfejthetik annak az akril festékszórónak a kódját, amely az élénk vörös (Roja viva, azaz Vivid Red) fantázianevet viseli. Rv3001. A kissé titokzatos címadás tehát semmi több, mint egy színkód. Ez a szín azonban jelen pillanatban mindennél jobban meghatározza a kiállítás és a festmények hangulatát, melyeket leginkább az alábbi jelzőkkel lehetne körülírni: direkt és dinamikus, élénk és erőteljes, intenzív és indulatos, szenvedélyes és szabad, de legfőképpen vad.

Benkő Barnabás legújabb képein a gesztus mérete, a színsávok szélessége és íve megnő, már-már monumentális léptéket ölt, amely így az emberkéz alkotta geszturális „vonal” kivitelezhetőségének felső határát súrolja. Úgy tűnik, hogy a művész nem csak a gesztus, de a vászon által felkínált felület méretét is feszegeti, határait lépten-nyomon áthágja, túlterjeszkedik rajta és megnyitja azt. Szabadságvágya és szenvedélyessége éppen ebben a méret és határátlépésben érhető tetten. Leginkább a kötött írás képére emlékeztető sormintái primer és gyors mozdulatok eredményeképpen születnek.

Egyszerre értelmezhetők a belső indulat azonnali levezetéseként, valamint a naplóírás gyors írásképére való utalásként, azaz az érzelmek és gondolatok verbális megfogalmazásának képi metaforájaként is. Az első pillantásra kaotikusnak tűnő látvány a heves érzelmek által keltett kusza gondolatok formátlanságának és az írás születésének folyamatos létrehozó és kitörlő, alkotó és megsemmisítő minőségére utal.

A megfigyelő szemszögéből elsőre összekuszált felület harmonikus kompozícióvá alakul. Bár a történet mélységét az egymáson átható rétegek sejtetik, a narratíva megfejthetetlen. A titok, a tér mélysége által felsejlik, de rejtve is marad, nem bontakozik ki a néző szeme előtt. Az Rv3001 képei az intenzív vonzalom, a mély fájdalom és a megküzdés vizuális naplójaként is értelmezhető.

A harmincas évei elején járó Benkő Barnabás (1994) művészete leginkább a gesztusfestészet, a street art és az absztrakt expresszív látásmódok felől közelítve értelmezhető. A Magyar Képzőművészeti Egyetem festőművész szakán, Chilf Mária osztályában végzett 2021-ben ‒ tehát leginkább az „emerging” kategóriába sorolható. Az Rv3001 a művész negyedik egyéni kiállítása, és egyben az első szóló kiállítása a Resident Art galériában.

Schneller János, művészettörténész

Megnyitó: 2025. április 10., csütörtök 18 óra

A kiállítást megnyitja: Puklus Péter képzőművész

A megnyitó >> Facebook-eseménye

A kiállítás 2025. május 10-ig látható

Nyitvatartás: kedd, szerda, péntek 13-18h; csütörtök 13-19h; szombat 10-13h

A legfrissebb képzőművészeti cikkek

Megosztás: