A Szerk. avatar
2025. április 3. /
,

A Kortárs Magyar Dráma-díjat idén Jánossy Lajos és Máté Gábor nyerte el

A Kortárs Magyar Dráma-díjat idén Jánossy Lajos és Máté Gábor nyerte el Jánossy Lajos Örök hely és mindenhol idő című regényének Itt élet című színpadi adaptációjáért – írja a Katona József Színház közösségi oldalán, majd így folytatja a bejegyzést:

A díjat Radnóti Zsuzsa Kossuth-díjas dramaturg – Örkény István özvegye, életművének
gondozója – alapította. Először 2019-ben díjaztak kortárs magyar szerzőket. A díjat odaítélő „Alapítvány a kortárs magyar drámákért” kuratóriumának tagjai:

Csizmadia Tibor, Lőkös Ildikó, Nánay István, Németh Gábor és elnöke, Radnóti Zsuzsa.

Lőrinczy Attila drámaíró, műfordító, dramaturg laudációjában hangsúlyozta:

„Az adaptált mű mindig kényszeres összehasonlítások tárgya lesz, ezt csak akkor lehet elkerülni – és akkor sem mindenkinél –, ha a rendező értő szeretettel, de radikálisan nyúl a prózai alapokhoz, ahogyan ez alkalommal történt, a regényírónak pedig el kell viselnie, hogy a szövege szükségképp csak ez előadás fele, fel kell dolgoznia, hogy úgy érzi, minden megváltozott. Ez mindkét oldalról önfegyelmet és nagyvonalúságot igénylő lelki- és szakmunka, hogy úgy mondjam: a kultúremberség próbatétele. Bizton állíthatom, hogy ők ketten gavallérosan kiállták ezt a próbát.”

A Kortárs Magyar Dráma-díj Különdíját Solt Róbert, Fullajtár Andrea és Borgula András vehette át A Tíz hónap Babilon-ügy című előadás szövegkönyvéért, Galló Olga memoárkötetének dramatizálásáért és megvalósításáért.

Radnóti Zsuzsa, a díj alapítója így fogalmazott a díjról:

„Széttöredezett a világ, nem lep meg, hogy mozaikokból áll össze a színházirodalom is. Sokszor megesik, hogy társulatok hoznak létre előadásszövegeket, és színdarab lesz belőlük aktuális társadalmi hatással. Az alapítvánnyal az volt a célom, hogy olyan darabokat – íróikat, létrehozóikat – támogassak, amelyek jelenre ható társadalmi, történelmi folyamatokat tudnak megfogalmazni, felszínre hozni. Nagyon szeretném, ha ez a díj egy jelzés is lenne arra, hogy a színpadon ne vesszen el a szöveg értelmező primátusa.”

A legfrissebb színházi cikkek

Megosztás: