Autók a tenger felé – emlékezetes úti kalandok a 90-es évektől

Emlékgyűjtő kampányt indít a Néprajzi Múzeum

Új, közösségi alapú fénykép- és történetgyűjtő kampányt indított a Néprajzi Múzeum Jelenarchívuma Autók a tenger felé címmel.

A kezdeményezés célja, hogy az 1990-es évektől napjainkig terjedő időszakból származó privát fotókon és személyes történeteken keresztül rajzolja meg a rendszerváltás utáni utazási szokások és fogyasztói kultúra változásának képét.

A kampány alapötlete egyszerű és egyben nosztalgikus: hogyan és mivel utaztunk, merre jártunk, milyen autókkal indultunk útnak, milyen kalandokba keveredtünk – mindezek megörökítve családi fényképeken, amelyek most új jelentést kaphatnak.

A Néprajzi Múzeum arra biztat mindenkit, hogy ossza meg ezeket a képeket, és mesélje el a hozzájuk fűződő emlékeit. A projekt célja nemcsak a képek gyűjtése, hanem a hozzájuk kapcsolódó személyes történetmesélés dokumentálása is.

A fényképeken szerepelhetnek emberek, állatok, tájak vagy tárgyak – a lényeg a kontextus, az élmény, az életérzés.

Olyan részletek is érdekesek lehetnek, amelyek a képen nem láthatók, de az elbeszélés által elevenednek meg: az autó meghibásodása a határon, a felfújható gumimatrac, ami sosem maradhatott otthon, vagy a szalámis szendvics a Balaton-parton.

A jelentkezés egyszerű:

Minden résztvevő legfeljebb öt, az 1990-es évekből származó fényképet és a hozzájuk tartozó történetet tölthet fel a Jelenarchívum felületére.

A gyűjtés része a múzeum kortárskutatási projektjének, amely a MaDok-program módszertanát és tapasztalatait is felhasználva működik, és célja, hogy a magyar nyelvterületről minél több személyes anyag gyűljön össze.

A Jelenarchívum a közismert Fortepan digitális fotóarchívum gondolatát viszi tovább, de fókuszát a közelmúlt dokumentálására, az egyéni emlékezetre és a mindennapi élet vizuális lenyomataira helyezi.

A projektben különösen fontos szerepet kapnak azok a történetek, amelyeket eddig legfeljebb családi körben meséltek el, most viszont egy országos emlékezet-réteggé állhatnak össze.

Az Autók a tenger felé kampány tehát nemcsak egy fényképalbum létrehozása, hanem közösségi élmény, identitáserősítő gyakorlat is.

Egy lehetőség arra, hogy saját múltunkat és emlékeinket ne csak megőrizzük, de másokkal is megosszuk – miközben kirajzolódik egy generáció utazási kultúrájának térképe, kelet-európai autókkal, nyugat-európai álmokkal és tengeri panorámával.

A legfrissebb képzőművészeti cikkek

Megosztás: