A Szerk. avatar
2025. március 7. /
,

Pogány Judit és Gálffi László főszereplésével Oscar-díjas film kerül színpadra az Örkényben

„A Szerelem fájdalma az Örkény színpadán: Haneke mesterművének adaptációja Pogány Judit és Gálffi László főszereplésével”

Michael Haneke 2012-es, Oscar- és Arany Pálma-díjas filmje, a Szerelem nem csupán egy idős házaspár története, hanem egy szívbemarkoló tanulmány az öregedésről, a betegségről, a méltóság és a szeretet utolsó próbájáról. Most, több mint egy évtizeddel a film bemutatása után, az Örkény Színház nagyszínpadán éled újjá ez a megrendítő történet, Pogány Judit és Gálffi László főszereplésével, Ördög Tamás rendezésében.

Haneke: a kegyetlenség rendezője – vagy az empátia mestere?

Michael Haneke neve gyakran a ridegség és a provokáció szinonimájaként jelenik meg. A Szerelem azonban más: ez a film nem sokkol, nem támad, hanem csendesen és elkerülhetetlenül mutatja meg az emberi sors egyik legkeményebb szakaszát. Ahogy Haneke maga fogalmazta meg a film kapcsán:

„Az élet vége és a halál tabutéma a nyugati kultúrában. Az emberek nem akarnak szembenézni vele, elhallgatják, mintha nem is létezne.” (Forrás: The Guardian, 2012)

A Szerelem főhősei, Georges és Anne, egy művelt, harmonikus pár, akik életüket a zenének és egymásnak szentelték. Amikor Anne egy stroke következtében fokozatosan elveszíti mozgásképességét és önállóságát, Georges mindent megtesz, hogy otthon, méltóságban ápolja őt. Haneke kamerája könyörtelen, nem kíméli a nézőt: a betegség testet és lelket egyaránt megtöri, miközben feltárul a gondoskodás és a tehetetlenség gyötrő kettőssége.

Szerelem az Örkényben: amikor a mozi átlép a színházba

A Szerelem színpadi adaptációja Keszthelyi Kinga fordításának felhasználásával készült, az átdolgozást Törley-Havas Sára és a rendező, Ördög Tamás jegyzi. Ördög – aki maga is elkötelezett Haneke-rajongó – így fogalmazott az előadás kapcsán: „Haneke filmjeit sokan kegyetlennek tartják, de ha képesek vagyunk jól nézni őket, akkor felfedezzük, hogy mögöttük végtelen empátia és mély emberismeret rejlik.”

Ez a látásmód határozza meg az Örkény előadását is, amely nem kíván szépíteni vagy elkenni semmit. Haneke hiperrealizmusa a színpadon is érvényesül: a betegség, a testi leépülés és a hétköznapi gondoskodás apró mozzanatai kegyetlenül pontosak – épp ettől válnak fájdalmasan igazivá. A színpadi tér és a díszletek Izsák Lili tervei alapján születnek meg, hűen követve Haneke szikár világát, ahol minden tárgy a múló idő és az elmúlás szimbólumává válik.

Pogány Judit és Gálffi László: a fájdalom és a szeretet két arca

Az előadás központjában Pogány Judit és Gálffi László játéka áll. Pogány Judit a Nő szerepében a fokozatos leépülés és az önállóság elvesztésének megrendítő folyamatát mutatja meg – minden gesztusa, minden pillantása fájdalmasan pontos. Gálffi László pedig az a férj, aki egyszerre próbál erős támasz és elveszett gyermek lenni ebben a helyzetben. Az ő kettejük története mesél arról, amit Haneke így fogalmazott meg egy interjúban:

„A valódi szerelem az, amikor valakit minden körülmények között megőrzöl méltóságában, akkor is, ha ő már nem tudja önmagát.” (Forrás: The Hollywood Reporter, 2012)

Az Örkény társulata az emberi méltóság nyomában

A két főszereplő mellett Kiss-Végh Emőke, Vajda Milán, Ficza István, Bíró Kriszta, Terhes Sándor, Brezovszky Dániel és Kiss Nikolett is fontos szerepeket alakítanak, ezzel is érzékeltetve, hogy a magányos küzdelemben mindig ott van a külvilág, az orvosok, a látogatók, az aggódó családtagok világa is – akik olykor segítenek, olykor csak zavarba jönnek és tanácstalanul állnak a helyzet előtt.

A Szerelem örök kérdései

Haneke filmje és az Örkény adaptációja egyaránt egyetemes kérdéseket tesz fel: Hogyan búcsúzunk el attól, akit a legjobban szeretünk? Hogyan lehet méltósággal élni, amikor már semmi sem méltóságteljes? És meddig terjedhet a szeretet, ha egyszer az élet keménysége mindent szétfeszít?

Ahogy Haneke egyszer mondta: „A valódi tragédia nem a halál, hanem a megfosztottság az élettől – amikor már nem marad semmi, csak a test, ami várja a végét.” (Forrás: Le Monde, 2012)

Az Örkény előadása ezekre a kérdésekre keresi a választ – és bár válaszok nincsenek, az együttérzés és az emberi jelenlét reménye talán ott marad a nézőtéren ülők szívében.

Bemutató: Örkény Színház, 2025. március 7.
Rendező: Ördög Tamás
Szereplők: Pogány Judit, Gálffi László és az Örkény társulat tagjai
Díszlet és jelmez: Izsák Lili

A legfrissebb színházi cikkek

Megosztás: