Rost Andrea és Ókovács Szilveszter konfliktusa kiújult

Az elmúlt évek egyik visszatérő feszültsége a Magyar Állami Operaház és Rost Andrea viszonya, amely úgy tűnik, az idő múlásával sem enyhült. A kiváló operaénekesnő 2025. február 12-én Kadarkai Endrének adott interjújában újra szóvá tette, hogy már régóta nem léphetett fel a budapesti klasszikus zenei élet kiemelkedő helyszínein, többek között a Müpában, a Zeneakadémián és az Operaház színpadán. Bár február 7-én az Eiffel Műhelyházban koncertet adott, ezt nem tekinti teljes értékű fellépési lehetőségnek.

„Nem lát engem a közönség se a Müpában, se a Zeneakadémián, se az Operában… most az “Eiffelben” lesz egy koncertem, dehát az… bocsánat, de hát az nem az Operaház színpada. És nem zenekarral, hanem zongorával… Ennél többet érdemlek… de hát elvállaltam, hogy valahol lásson a pesti közönség” – mondta az interjúban.

A kijelentés különösen éles kontrasztban áll azzal, amit néhány nappal korábban, február 8-án maga Rost írt a közösségi oldalán, amelyben még kifejezetten pozitívan nyilatkozott a koncert fogadtatásáról: „Mélyen megindított az a melegség és szeretet, ami tegnap este körülvett az Eiffel Műhelyházban!”

Ókovács Szilveszter reakciója

A Magyar Állami Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter nem hagyta szó nélkül a művésznő nyilatkozatát. Az idézeteket mellékelve reagált a helyzetre, különösen arra a felvetésre, hogy az Eiffel Műhelyház nem méltó fellépési helyszín egy olyan kaliberű művész számára, mint Rost Andrea.

„Hm. Mi megpróbáltuk. Sajnálom, ha nem volt méltó a helyszín, ahol Anna Nyetrebko, Jonas Kaufmann, Juszif Ejvazov, Patricia Petibon, Simon Keenlyside, Erwin Schrott és a magyarok: Komlósi Ildikó, Sümegi Eszter, Tokody Ilona, Miklósa Erika, Gulyás Dénes, Lukács Gyöngyi, Kálmándy Mihály és még vagy 100 nagy és még nem olyan nagy hazai énekes jól érezte magát és nézők tízezrei – sőt, egy évvel korábban még bizonyos Rost Andrea is” – írta Ókovács.

Az igazgató ezzel arra kívánt rávilágítani, hogy az Eiffel Műhelyház a magyar és nemzetközi operaélet jelentős előadóinak adott már otthont, ezért nem érti, miért érzi méltatlannak a helyszínt Rost Andrea.

Ókovács egyértelműen bírálta az énekesnő hozzáállását, különösen azt a kijelentését, hogy az Operaház jelenlegi vezetése „vergődik”. Az igazgató erre a következőképpen reflektált:

„Egy kicsit ezen művészek nevében is sajnálom, hogy nem vagyunk méltók az Eiffelben Rost Andrea saruszíját megoldani. Igyekeztek a kollégák pedig. Dehát mi “vergődünk csak”, ahogy Művésznő ugyanitt fogalmazott. Mindenesetre én velük büszkén “vergődöm” tovább.”

A főigazgató hozzátette, hogy az Eiffel Műhelyház az Operaház tartalékbázisa és közönségnevelő intézménye is egyben, ezért aki ezt a helyszínt méltatlannak találja, az szerinte „jókora vakfoltot hordoz az intézményvezetési dimenzióban”.

Zárásként pedig egy személyes emléket is felidézett: „Visszaemlékszem arra a Rost Andreára, aki pár éve hívott, hogy laudáljam az MMA székfoglalóján. Szívesen tettem. És tényleg bocs a felkérésért is.”

Mélyülő ellentétek, nyitott kérdések

A nyilatkozatokból egyértelműen látszik, hogy a Rost Andrea és az Operaház közötti feszültség nem csillapodott, sőt, a legutóbbi koncert inkább tovább mélyítette az ellentéteket. Az operaénekesnő úgy érzi, nincs megfelelő helye a budapesti zenei életben, míg Ókovács Szilveszter az Eiffel Műhelyház jelentőségét hangsúlyozva visszautasítja a kritikát.

A konfliktus kimenetele egyelőre kérdéses, ám a nyilvános szóváltások arra utalnak, hogy a felek közötti viszony egyhamar nem fog rendeződni. Az viszont biztos, hogy az ügy ráirányítja a figyelmet az Operaház és a magyar klasszikus zenei élet működésére, valamint arra a kérdésre, hogy milyen szerepet játszhatnak a művészi karrierekben az intézményvezetési döntések.

A legfrissebb zenei cikkek

Megosztás: