Az Örkény Színház legújabb bemutatója, A nyúl füle című zenés darab, az aesopusi állatmesék modern feldolgozását tűzte ki célul.
Fábián Péter rendező és író vezetésével egy teljesen új színházi műfaj született meg: a „zenés fabularevü”. Az előadás különlegessége, hogy az alkotók az alapoktól, azaz kizárólag Aesopus tanmeséire támaszkodva hozták létre a produkciót, így teljesen kortárs szövegkönyv, dalszövegek és zene született.
A zenét Dargay Marcell, a dalszövegeket Parti Nagy Lajos jegyzi, akik a magyar színházi élet kiemelkedő alkotói.
Újragondolt tanulságok humorral fűszerezve
Fábián Péter elmondása szerint Aesopus meséinek egyszerű, olykor túlzottan direkt tanító jellege adta az ihletet az újragondoláshoz. Az alkotók a mesék mögött rejlő erkölcsi üzeneteket és ősi bölcsességeket vizsgálták, és ezeket sokszor humorral, ironikus megközelítéssel mutatták be.
A rendező szerint az évezredek során a mesékre rárakódott különféle értelmezések és korok gondolatisága egy izgalmas, mély kutatási folyamatot tettek lehetővé az előadás megalkotásában.
A műfaji sokszínűség varázsa
A „zenés fabularevü” műfaji kereteiben Aesopus, a púpos rabszolga, mint konferanszié vezeti a nézőket a történeteken keresztül. Az ő karaktere tartja össze az eklektikus elemeket: stand-up jellegű narráció, prózai jelenetek, musicalrészletek, operaparódiák, cirkuszi mutatványok és táncbetétek váltják egymást.
Ez a varietészerű szerkezet különleges szabadságot ad a művészi kifejezésmódnak, ami Fábián szerint egyedülálló dinamikát kölcsönöz az előadásnak.
Zenei gazdagság és kiemelkedő színészi teljesítmények
A darabban a zene és az ének központi szerepet játszik, ezért az alkotók kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy kimagasló énektehetséggel rendelkező színészeket válogassanak. Az előadás sokféle dalból és zenei műfajból építkezik, a színészek egyaránt bizonyíthatják prózai, énekes és mozgásszínházi képességeiket.
Kockázat és kreativitás
Az Örkény Színház nagy vállalkozásba kezdett ezzel a teljesen saját fejlesztésű darabbal. Az alkotók nemcsak a klasszikus meséket frissítették fel, hanem új színházi nyelvet is teremtettek, amely a tradíció és a modernitás között egyensúlyoz. A produkció sikerét a közönség és a kritika fogadtatása fogja igazolni, de az biztos, hogy A nyúl füle különleges helyet foglal el a színházi repertoárban.
Az előadás nemcsak szórakoztatni kíván, hanem elgondolkodtatni is, miközben megmutatja, hogy a több ezer éves tanmesék üzenetei ma is relevánsak lehetnek – ha megfelelő humorral és kreativitással közelítjük meg őket.