Ha szeretnél lépéselőnyben lenni a versenytársakhoz képest, akkor az év kezdetén ne hanyagold el a tervezést! Igaz ez a marketingre is, hiszen ad hoc jellegű feladatvégzéssel, célok és célszámok nélkül nem lehet megfelelő eredményeket elérni.
Olyan ez, mint egy film forgatókönyve. Lépésről lépésre meg kell tervezni, hogy mikor, kinek, mit kell csinálni. Saját magad is elkészítheted, de jobb ezt a munkát profikra bízni. Például Marketinges Erika és csapata marketingstratégia terén is segítségedre lehet. Ők egy all inclusive ügynökségként a középvállalkozások tevékenységét támogatják.
Miben állnak rendelkezésedre? A már említett tervezés mellett a termékfotótól a Google, Facebook és TikTok hirdetéseken át a weboldalkészítésig és közösségi média kezelésig mindenben segítenek. Mivel mindezeknek az alapja a stratégia megléte, ezért mai cikkünkben ezt vesszük górcső alá.
Kezdjük a múlttal!
A stratégiai tervezés első lépcsőfoka az előző év értékelése, számszerűsítése. Erre azért van szükség, hogy lásd, mi az, ami működött és mi az, amin változtatni kell. A következő kérdéseket érdemes megválaszolnod.
- Elértétek-e a kitűzött célokat? Ha nem, miért nem?
- Melyik kampány, hogyan működött?
- Emelkedett-e ki valamelyik, hozott-e több bevételt, mint amire számítottatok? Van-e olyan, ami messze elmaradt a várttól? Ilyenkor érdemes egy célcsoportelemzést végezni, valamint megnézni, hogy milyen kreatív és szöveg, illetve felület teljesített jól. Ne hanyagold el a rosszabbul teljesítőket sem!
Folytassuk piackutatással!
Ha megválaszoltad a fenti kérdéseket, jöhet a piackutatás! Ehhez használj statisztikákat, illetve a Google Ads és a különféle közösségi média platformok felületei segítségedre lehetnek. Ezzel párhuzamosan végezz versenytárselemzést is! Lehet tavaly is csináltál, de célszerű újat készíteni, mert aki előző évben versenytárs volt, nem biztos, hogy a későbbiekben is az lesz.
Következő lépés a célok meghatározása
Ezek után folytasd a célok (fő- és alcélok) definiálásával! Ilyen lehet a több bevétel, illetve megrendelés elérése vagy az ügyfélszám növelése is. De ahhoz, hogy valós eredményeket lehessen felmutatni, mérőszámokra és határidőkre is szükség van.
Teljesítménymutatók nélkül nem megy
A célok eléréséhez kellenek a KPI-k, azaz a teljesítménymutatók is. Jó, ha ezek minden területen megjelennek, ugyanis jelzik a haladás előmenetelét. Majd következhet már az akcióterv, ami ennek a lépéseit határozza meg, beleértve az ellenőrzést is.
Ha pedig mindezzel megvagytok, akkor osszátok meg a munkatársakkal! Szervezzetek egy meetinget, ahol felvázoljátok a marketingstratégiát. Akár közösen is meghatározhatjátok a mérőszámokat, ezzel is növelve a motivációt. Elakadtatok? Akkor Marketinges Erika és csapata segít!