A filmekben a sofőrök általában nem sokat foglalkoznak az abroncsok állapotával. Nyugodtan versenyeznek, égetik a gumit, elég csak megnézni bármelyik Halálos iramban-részt. Ahhoz, hogy mi is hasonlóan önfeledten tudjunk vezetni, sajnos “unalmasabb” műveleteket is el kell végezni, amivel a filmvásznon nem nagyon fogunk találkozni. Ilyen például a gumiabroncs gyártási évének az ellenőrzése.
Hol található a gyártási év?
A gumicsere ma már egyszerűen elvégezhető, például a Gumiflex segítségével. A vásárlás során azonban több tényezőre is figyelni kell. Ilyen az abroncs mérete, kialakítása, típusa és egyéb funkciói.
Vannak azonban olyan paraméterek is, amelyeknek általában túl nagy jelentőséget tulajdonítanak a vásárlók. Ezek közé tartozik a gumiabroncs gyártási éve. Akarva-akaratlanul is a legtöbben a “legfrissebb” abroncsot keresik, mintha az egy-két éves változatok már sokkal rosszabbul teljesítenének.
Természetesen a gumiabroncs nem olyan, mint a tej, amit érdemes minél hamarabb elfogyasztani, nem állhat sokáig a hűtőben, mert megromlik. Egy megfelelően tárolt abroncs szett évekkel később is olyan teljesítményt fog nyújtani, mint egy néhány hónapos garnitúra.
A gyártási év a DOT számot jelenti, ami az abroncs oldalfalán található meg. A 2000 után gyártott gumik DOT azonosítója négy számjegyből áll. Az első kettő fogja az év adott hetét jelölni, a másik kettő pedig az évet. A 4020 jelölés azt jelenti, hogy 2020 40. hetében hagyta el gyártósort ez az autós kellék.
Sokan már akkor kétkedve néznek egy garnitúrára, amikor nem az aktuális évben készült a gumiabroncs. Kereskedőknél nem fogunk 5-6 évesnél idősebb abroncsokkal találkozni. Egy 2-3 éves is ugyanannyi ideig használható, mint egy friss. Minden a tárolás módján múlik, amivel egy hivatalos kereskedőnél nem lesz probléma. Az idősebb, 5 évesnél több gumikkal is találkozhatunk, de ezeken külön jelzés található általában és olcsóbban beszerezhetőek.
Mikor fontos a gyártási év?
Természetesen van olyan helyzet, amikor fontos odafigyelni a gyártási évre. Ilyen az, amikor spórolás miatt használt garnitúrát akarunk vásárolni. Ha magánszemélytől veszünk gumiabroncs szettet, mindenképpen nézzük meg a gyártási évet.
Ha 5 évnél idősebb, akkor érdemes újra átgondolni a vásárlást, mivel egy öreg és egyben használt abroncs közel sem fog megfelelő teljesítményt nyújtani, rövid időn belül cserélni kell majd, még ideiglenes megoldásnak sem biztos, hogy jó.
Nem a frissesség a legfontosabb szempont
Mint látható, nem igazán számít, hogy egy gumiabroncs néhány hónapos, egyéves vagy hároméves. Sokkal fontosabb a mintázat, a méret, a különböző funkciók, amiket ellát. Mindig olyat keressünk, amely az adott járművünknek megfelel.
A költséghatékonyság nem azt jelenti, hogy az aktuálisan elérhető legolcsóbb garnitúrát választjuk, hanem az ár-érték arány és a hosszú távú felhasználhatóság a fontos szempont.