Péterfy Bori: Ma a színészek éhen döglenek, szét vannak szedve

Péterfy Bori a Telex After műsorában több fontos témát érintett, beleértve a színpadi és a civil élet összeegyeztetését, valamint a nők helyzetét a szórakoztatóiparban. Elmondása szerint nehéz számára átjárni a szerepek és a mindennapi élet közötti határokat, hiszen a színpadon olyan szenvedő karaktereket kell megformálnia, amelyekben teljes mértékben el kell merülnie, miközben otthon egy kiegyensúlyozott édesanya szerepét is be kell töltenie.

„Aki a színpadra megy, annak el kell vinnie a világ bűneit. Mindenkinek a szenvedélyét, a tragédiáját, a traumáját. Csak olyan előadók érdekelnek, akik elpusztulnak, meghalnak, és elképesztő amplitúdókat mozgatnak a színpadon, mint mondjuk Nick Cave.”

A válása Merényi Dávid fotóstól 2022-ben komoly hatással volt rá, és bár szerinte ma már ez nem ritka, mégis nehezen dolgozza fel. Kiemelte, hogy a szórakoztatóiparban gyakran elnézőbbek a férfiakkal, mint a nőkkel szemben, és sokszor önzőségnek tartják, ha egy nő karrierjére koncentrál.

Színészként és énekesként aktív múltjáról beszélve Péterfy Bori bírálta a jelenlegi színházi körülményeket is, különösen a kis költségvetésű produkciók miatt. Szerinte sok színész kénytelen elhagyni a szakmát vagy kompromisszumokat kötni anyagi okok miatt, ami megnehezíti a művészi kibontakozást.

„Egyrészt nem pályáznak a rendezők, mert kapnak húsz forintot, nem tudják kifizetni az embereket, nem tudnak elvonulni hetekre, ahogy mi azt a Krétakörrel tettük. Helyette elmennek kereskedelmi tévés sorozatba, mert éhen döglenek, szét vannak szedve, vagy elhagyják a színészi pályát és elmennek valami hétköznapi dolgot csinálni, vagy összehalásszák a munkákat innen-onnan, hogy annyi keresetük legyen legalább, hogy a lehetetlen lakbért fizetni tudják. Azért most nagyon fulladoznak a színészek.”

„Haragszom, ha színészeket ér bármilyen hátrány, vagy csúnya tekintet, ha elmennek történelmi filmekbe játszani. Itt vagyunk egy kicsi országban, ez egy lábvíz, így is alig van lehetősége az embereknek.

Rákay Philip Petőfi-filmjében csodálatos fiatal színészek játszanak egyébként, egyáltalán nem az ő hibájuk, hogy az egy nézhetetlen fos. Hát mondjon nemet, mikor olyan körülmények között forgathatott? Én ezért nem venném elő a színészeket.”

A Nemzeti Színházban történt balesetről is nyilatkozott, amelyben Vidnyánszky Attila felelősségét kifogásolta a díszletek biztonságának hiányos kezelésével kapcsolatban.

„Nem osztotta meg a színházi közeget, ahogyan a Nemzetiben történt balesetet Vidnyánszky Attila kommunikálta, az egész történet felfoghatatlanul undorító.

Teljesen egyértelmű, hogy erről színpadi emberek hogyan gondolkoznak, ha egy díszlet veszélyes, akkor arról nincs mit beszélni, vállalni kell a felelősséget, azonnal el kellett volna húznia onnan.”

Péterfy Bori véleménye szerint továbbra is erős a kettős mérce a szórakoztatóiparban, ahol a férfiak több szabadságot élvezhetnek, míg a nők gyakran korlátozottabbak szerepeik és döntéseik tekintetében.

(A cikk a telex.hu írásának felhasználásával készült)

A legfrissebb színházi hírek

Megosztás: