A hétvégén tizennyolc színházlátogatónak volt szüksége orvosi ellátásra súlyos hányinger miatt a stuttgarti állami operaházban, miután egy olyan előadást néztek meg, amely élő piercinget, valóságos nemi aktust és nagy mennyiségű hamis, valamint valódi vért tartalmazott.
Sebastian Ebling, az opera szóvivője elmondta, hogy a „Sancta” című előadás szombati és vasárnapi előadásai során összesen 18 nézőt kellett ellátni. Három esetben orvost is hívtak segítségül.
A 38 éves osztrák koreográfus, Florentina Holzinger híres arról, hogy előadásai összemosódnak a táncszínház és a vaudeville határai. Nőkből álló szereplőgárdája gyakorta részben vagy teljesen meztelen, és korábbi előadásai során élőben nyelt kardot, tetovált, maszturbált, vagy éppen friss vérrel és ürülékkel festett képeket.
Holzinger első operai kísérlete, a „Sancta” idén májusban a schwerini Mecklenburg Állami Színházban debütált, és Paul Hindemith 1920-as években írt expresszionista operáján, a „Sancta Susannán” alapul, amely szintén vitákat kavart a maga idejében.
Hindemith eredeti operája egy fiatal apácáról szól, aki meztelenül az oltárra lép, és letépi Krisztus ágyékkötőjét, miután felkavaró történetet hall az egyik idősebb apácától. Később megbánja tettét, és arra kéri a többi apácát, hogy falazzák be élve. Az eredeti opera bemutatóját Stuttgartban 1921-ben tervezték, de az állítólagosan istenkáromló tartalom miatt tiltakozások után csak 1922-ben mutatták be.
Holzinger változata, amely most sok nézőt felkavart Stuttgartban, meztelen apácákat mutat be görkorcsolyázva egy mozgatható félcsőben, keresztre feszített meztelen testek falával és egy misét celebráló leszbikus pappal.
Miután Holzinger júniusban bemutatta „Sancta” című operáját Bécsben, Salzburg és Innsbruck püspökei „tiszteletlen karikatúrának” nevezték a szentmise ábrázolását. Florentina Holzinger ugyanakkor azt mondta, hogy az opera inkább a konzervatív egyház és a BDSM szubkultúrák közötti párhuzamokat vizsgálja, mintsem hogy kigúnyolná az egyházat.
A stuttgarti operaház szóvivője, Ebling felhívta a nézők figyelmét arra, hogy alaposan olvassák el az előadás előtti figyelmeztetéseket, amelyek potenciális triggerpontokat, mint például tömjénfüstöt, hangos zajokat, explicit szexuális jeleneteket és szexuális erőszakot sorolnak fel. Ha valaki nem biztos abban, hogy el tudja viselni az előadást, jobb, ha elfordítja a tekintetét.
Bár a nézők egy része rosszul lett, a „Sancta” iránti érdeklődés nem csökkent: a stuttgarti operaház hátralévő öt előadására, valamint a berlini Volksbühne két novemberi előadására minden jegy elkelt.