Igarasi Kohei japán rendező játékfilmje, a Super Happy Forever című romantikus filmdráma kapta a legjobb filmnek járó Arany Lunda-díjat a huszonegyedik alkalommal megrendezett Reykjavíki Nemzetközi Filmfesztiválon (RIFF).
A Super Happy Forever (2024), Igarasi Kohei rendezésében, egy finoman megkomponált francia-japán film, amely a szerelem, a gyász és az emlékezet témáit járja körül. A történet középpontjában egy fiatal férfi áll, aki öt év után visszatér egy tengerparti üdülőhelyre, ahol egykor szerelmes lett mostanra elhunyt feleségébe. A film érzelmi mélységeket boncolgat, ahogy a hirtelen veszteséggel küzd, miközben felidézi kapcsolatuk meghitt és gyönyörű pillanatait.
A történet nem lineárisan halad, felváltva mutatja be a szerelmi történet utóéletét, a gyászt és melankóliát, valamint az egykor boldog, szerelmes pillanatokat. Igarasi Kohei különleges módon kezeli a halált és a veszteséget, elkerülve a melodrámát, és arra ösztönzi a nézőt, hogy elgondolkodjon azon, hogyan élnek tovább az emlékek, és formálják a jelen tapasztalatokat. Ez különösen érződik a hotelben, ahol a történet nagy része játszódik, amely egyszerre valós és szimbolikus tér az emlékezés számára.
A film végére érzelmi elmozdulás történik: a gyász helyét a boldog emlékek veszik át, és a cím, Super Happy Forever, utasításnak tűnik, nem pedig iróniának. Ez a váltás a rendező szándékát tükrözi: olyan filmet készíteni, amely még a szomorúság közepette is megtalálja az örömöt.
A fesztivál fődíjáról nemzetközi zsűri dönt, amely az Új látomások szekcióban bemutatott játékfilmek közül választja ki a győztes filmet. A versenyszekcióban hagyományosan feltörekvő rendezők alkotásait láthatta a közönség.
Az Ingvar Sigurdsson izlandi színész, valamint Ava Cahen francia és Elad Samorzik izraeli filmkritikusok alkotta versenyfilmes zsűri indoklása szerint a japán rendező filmje eredeti módon foglalkozik a gyásszal.
Helga Guren norvég színésznő az Elskling (Szerethető) című, a fesztivál nyitófilmjeként szolgáló lélektani drámában nyújtott alakítását külön dicsérettel illette a zsűri, mondván „tökéletesen játszotta a szívfájdalomtól összetört nő szerepét” Lilja Ingolfsdottir norvég rendező, az előző hónapban a Miskolci CineFest Nemzetközi Filmfesztiválon három elismeréssel is kitüntetett debütfilmjében.
Elismeréseket osztott az Egy másik holnap szekció zsűrije is: a norvég rendező, Silje Evensmo Jacobsen A New Kind of Wilderness című, korábban a Sundance Filmfesztiválon is díjazott műve érdemelte ki a kategória fődíját.
Ebben a mezőnyben olyan filmeket mutattak be, amelyek környezeti és humanitárius témákat feldolgozva társadalmi párbeszédet segíthetnek elő, valamint új megvilágításba helyezhetik, hogy miként tudunk közösségként úrrá lenni globális jellegű problémákon.
A szombaton zárult 21. A Reykjavíki Nemzetközi Filmfesztivál több mint nyolcvan egészestés filmet mutatott be, köztük a francia Coralie Fargeat A szer című, a cannes-i filmfesztiválon a legjobb forgatókönyvnek járó díjjal kitüntetett testhorrorját Demi Moore amerikai színésznő főszereplésével, Saule Bliuvaite elsőfilmes litván rendező az idei locarnói filmfesztivál fődíjával kitüntetett Toxic című szociodrámáját és Pedro Almodóvar Oscar-díjas spanyol rendező The Room Next Door című, a velencei filmfesztivál fődíjával kitüntetett drámáját.
A dokumentumfilmes mezőnyben látható volt egy magyar film is: Mikulán Dávid és Révész Bálint tizenkét éven keresztül forgatott dokumentumfilmje, a KIX. Izlandi filmek mellett svéd nagy- és rövidfilmes alkotásokat is vetítettek, valamint az idei díszvendégek, Bong Dzsunho Oscar-díjas dél-koreai rendező, Jonas Akerlund svéd rendező és zenész, Nastassja Kinski német színésznő és Atina Cangari görög rendező korábbi munkáit.
Izland elsőszámú kulturális rendezvényének látogatói részt vehettek Bong Dzsunho mesterkurzusán, de a fesztivál autósmozi-vetítésekkel, fotókiállítással és filmszakmai előadásokkal is várta az érdeklődőket.
Hrönn Marinósdóttirnak, a fesztivál alapító-igazgatójának tájékoztatása szerint mintegy 20 ezer néző váltott jegyet az idei mustrára.