Hatalmasat szólt a Bujtor Filmfesztivál Keszthelyen, legendák lepték el a várost.
Rolls Royce és Zsiguli, Hollywood és Ötvös Csöpi, régi és vadonatúj filmek, sztárok és a közönség, szakma és szórakozás – négy nap alatt több mint tízezren látogatták a 14. Bujtor István Filmfesztivál programjait az új helyszínen, Keszthelyen. Az érdeklődők megtöltötték a Balaton Színház mozitermeit és kiállító tereit, a vörös szőnyegen ikonikus filmes alkotók, az utcákon kétszáz veteránautó, rockabilly koncertek, utcabál és ételkóstolók várták a közönséget.
Bujtor Judit jelenlétében, Hollywoodi külsőségek közepette nyitott, és ugyanígy zárt a XIV. Bujtor István Filmfesztivál a Balaton szívében, Keszthelyen, ahol a filmes szakma és a közönség igazi találkozásai a humor, a jókedv és az igényes szórakozás jegyében zajlott. Augusztus 25-én átadták a rangos Bujtor István-díjakat, amiket a védnöki szerepet ellátó Bujtor-család nevében Frenreisz Károly nyújtott át a díjazottaknak, élükön az életműdíjat átvevő Reviczky Gábornak, akinek elsőként az előző díjazott, Koltai Róbert és Lutter Imre fesztiváligazgató gratulált a színpadon. A mozirajongók nem győztek szelfizni, hogy hozzájussanak a fesztivál egyik jelképéhez, az elvarázsolt dollárhoz, amin az autogramokat gyűjtötték.
Minden este láthattak egy Ötvös Csöpi filmet augusztus 22-től 25-ig, napközben pedig, két moziterem párhuzamos vetítése mellett, 64 filmet nézhettek az érdeklődők a 85 versenyfilmes alkotásból, amelynek szereplőivel, stábjával szakemberek és a zsűri beszélgetett a sajtó intenzív érdeklődése mellett. A forró hangulatról a Balaton Színház előtt, Keszthely szívében esténként rockabilly zenekarok, valamint DJ Dominique, Király Viktor, Egri Péter és a Mystery Gang és Huzella Péter gondoskodott.
Kivételes érdeklődés övezte a Dave Gould kiállítást, amit a Magyar Hollywood Tanáccsal közösen hozott létre a Latinovits Emlékmű Alapítvány, valamint a Bujtor István Emlékkiállítást, amelyen Pál Gábor Csöpi-jeleneteket ábrázoló makettjein túl olyan relikviákat nézhetett meg a közönség, mint Sándor Mátyás kalapja, a Pogány Madonna és a Hamis a baba eredeti szobra, forgatókönyve, Kardos doktor újra felépített irodája, filmes kellékek és eszközök, kulisszafotók és Bujtor István személyes tárgyai.
Így nézett ki idén a megújult Bujtor István Filmfesztivál, amelynek megrendezéséhez külön is gratuláltak Bujtor István hozzátartozói:
Komolyan érezhető volt a hatalmas léptékű változás, amit az új helyszín és a finomra hangolt programstruktúra jelentett. A titkok és rejtélyek, humor és izgalom fesztiválján Kassai Ilona és Koltai Róbert után idén Reviczky Gábor vehette át a Bujtor István Filmfesztivál kiemelt elismerését, a Bujtor István-életműdíjat.
A Kossuth-díjas színművész meghatottan mondott köszönetet az elismerésért. Négy film kapott Bujtor István-díjat, vannak, akik Hollywoodba is elutazhatnak, hogy bemutassák filmjüket. Felvonult a vörös szőnyegen Bujtor Judit, Kern András, Piroch Gábor, Gundel Takács Gábor, L. Dézsi Zoltán, Koltai Róbert, Várkonyi Attila, Király Viktor, Egri Péter és a Mystery Gang, Huzella Péter, Bokor Balázs, a Hollywood Tanács elnöke, Horváthné Fekszi Márta, az Origo Filmstúdió vezérigazgatója, Varga Árpád Zsolt, a CinProCaS producere és Anna Lynn Reeves Los Angeles-i filmszakértő is. Lutter Imre, a fesztivál igazgatója szerint minden idők egyik legnépszerűbb hazai filmes rendezvényét sikerült megvalósítani.
Idén Bujtor István-díjat kapott Vizkelety Márton és Ugrin Julianna dokumentumfilmje, A Döntés (Holy Dilemma), az Éclipse Film Kft., a Corso Film és az HBO Max Central Europe alkotása, valamint az Északi Támpont My Back Story című filmje, Chilton Flóra rendezésében, producere Tóth Bálint. Ez a film képviseli a filmfesztivál dokumentumfilmes mezőnyét Hollywoodban a Los Angeles-i Magyar Filmfesztiálon.
A legjobb kisjátékfilm a Vasárnapi emberrablás lett, amelyben egy tehetséges, magasan képzett és odaadó római katolikus plébánosnak döntenie kell a család és a papi hivatás között. Karácsony Péter rendezését a zsűri Bujtor-díjban részesítette, akárcsak a nagyjátékfilmek között Szakonyi Noémi Veronika – Hat hét című filmjét, amely Vincze Máté Artur, Szakonyi Noémi Veronika és Daoud Dániel forgatókönyvéből készült, producere Romwalter Judit. A film egy érettségi előtt álló, nehéz anyagi körülmények között élő tinédzser történetét mutatja be, aki későn veszi észre terhességét, ezért úgy dönt, örökbe adja kislányát egy hosszú évek óta várakozó párnak, azonban a szülés után elbizonytalanodik.
Rengeteg díjat zsebelt be Francis látogatása és a Cicaverzum című film, előbbinél a látványvilág, utóbbinál az alakítások, kiemelten Törőcsik Franciska és Csobot Adél örülhetett a díjnak, Szeleczki Rozália Bujtor-díjas rendező pedig a szertelen, műfaji korlátokat feszegető, felszabadult filmes világért vehetett át elismerést. A film meghívást kapott a Los Angeles-i Magyar Filmfesztiválra is.
A legjobb női főszereplő a Megafilm Service Kék róka című játékfilmjében nyújtott alakításáért Zsigmond Emőke lett, a legjobb férfi epizód-alakítás díját a Megafilm Az énekesnő című filmjének szereplőjeként Szarvas József érdemelte ki. Kiss Stefán Mónika Memento Mori – A váci legenda című nagyjátékfilmjét, amelyben Trokán Nóra, Balázs Andrea, Kamarás Iván, Adorjáni Bálint, Balázs Andi, Horváth Lili és Czukor Balázs mellett Reviczky Gábor is játszik, a találó szereposztásért díjazták.
A legjobb női epizódszereplő Takács Kati lett a Francis látogatása c. film epizódszerepének megrendítő megformálásáért, Visky Sámuel filmje elvitte a legjobb látványvilág díját is. A filmben nyújtott letisztult színészi játékáért Baki Dániel vehetett át díjat a Dub Hard című filmből, amely a személyes hang szabad filmnyelvi megfogalmazásáért is kapott díjat.
A legjobb kisjátékfilmes rendezés Benkő Claudia és Magyari Zsolt 1939 című alkotása lett.
Ugyanebben a kategóriában a legjobb operatőr díját Füzes Dániel Hogy ne győzzünk című film képi világáért Farkas Áron kapta, míg a dokumentumfilmek között a Mindhalálig című alkotásban Hejüsz Betti és Sibalin György érdemelte ki ugyanezt az elismerést, a legjobb rendezői, a legjobb szerkesztő-vágó, valamint dokumentfilmes rendezés a Varrat című film elismerése lett, Kempf Márta Anna és Monok Anett díjával, a legjobb dramaturgia az Egy jóházból való úrifiú botladozásai a politika és az érzelmek útvesztőiben két részes filmje, míg a legizgalmasabb zenehasználat A hegy van, az ember történik című filmé, Haszon Ákos munkájával.
Manninger Jenő, Keszthely polgármestere a záró eseményen elmondta: régóta dédelgetett álma a nagymúltú városnak, hogy saját filmfesztiválja legyen, ám a Bujtor István Filmfesztivál minden várakozást felülmúlt. Az elmúlt két év válogatott magyar filmjei mellett az Ötvös Csöpi filmekre is legendás alkotók látogattak el, Kern András két alkalommal is jelen volt.
Piroch Gábor és Koltai Róbert új filmjét teltház előtt vetítették, s mindkettőt elismerésben részesítette a zsűri. Az Égig érő álmok, Piroch filmje az önéletrajzi elemek kifejező lélekábrázolásért kapott díjat. Gaál Ildikó és Surányi András Meghalni bárki tud című alkotását a rendezés mellett a két szereplő kapcsolatának hiteles ábrázolásáért is díjazták, Elek Ferenc és Koltai Róbert együtt vették át a díjat.
A legjobb animációs film a Cinemon Entertainment Kojot négy lelke című egészestés filmje lett, amelynél Gauder Áron rendezését, Baumgartner Zsolt animációs rendezését és Bereményi Géza forgatókönyvét egyaránt díjazta a fesztivál, az emberlét lényegének filozófiai igényességű vizuális megfogalmazásáért. Különdíjat kapott A bagdadi láda rejtélye, Báthory Rudolf filmje, a szatirikus humor karakteres megjelenítéséért.
A legjobb forgatókönyv a kisjátékfilmek között a Semmi lett, amely Urbán Zsanett munkája, a dokumentumfilmek között a Carte Rouge, amelyben Szalóczy Pál debütált. Ugyanebben a filmben a legdrámaibb hangvételű narrátor díját Reviczky Gábor kapta, míg a legszórakoztatóbb narrátor Thuróczy Szabolcs lett, az AMC Networks Tiltott Zónák 2. évadjában, az elismerést Radnai Péter producerrel vették át. A Dunatáj Alapítvány Igában című alkotása Zsigmond Dezső rendezésében a kíváncsi, türelmes és tárgyilagos szemléletért, míg a 2O23: LIGETI – 1OO éve született Ligeti György című film (Esztergályos Máté rendezése) az igényes, értékmegőrző munkáért kapott elismerést.
A Filmever Stúdió Bt. A szőlők királya filmje a tartalom érzékeny ábrázolásáért, a Bor és kenyér a Szent György-hegyen, Mester Ákos alkotása a tartalom és a forma egységéért kapott díjat. A korábbi Bujtor István-íjas Poroszka Magyar Zsolt – Az akác és méze, a „legmagyarabb” fa története pedig a legjobb természetfilm lett, a legjobb sportolói portréfilm Oláh Kata az Aki legyőzte az időt – Keleti Ágnes (Makabor Studio), a legjobb művészportré Balázs Ágnes és Nagy István A pillangó szárnyán – Keleti Éva fotográfus portréja (MTVA).
A versfilmek között különdíjat kapott Vincze-Simó Franciska: Érted című filmje, a Tisza Kata szövegei alapján készült, lényeges társadalmi kérdések lírikus ábrázolásáért, Juhász Gyula: Anna örök költeményének feldolgozásáért Pusztai Lőrinc, valamint Reményik Sándor: Sziklák című művének adaptálásáért Szabó Hajnalka és Markos Krisztián Zsolt.
Hajduk Márta költészeti dokumentumfilmje, a Rokonom, Petőfi az irodalmi háttér dokumentarista feltárásáért, az Ezüstcsapat és a ’38-as világbajnoki döntő, Borsody István és Skrabski Fruzsina filmje pedig az igényes tartalomért és kifejezőeszközökért kapott elismerést. Az Origo Filmstúdió világszínvonalú gyártóbázisán kap a technikai eszközpark igénybevétele révén segítséget a következő filmje elkészítéséhez Karácsony Péter (Vasárnapi emberrablás), valamint Vizkelety Márton és Ugrin Julianna (A Döntés / Holy Dilemma).
A filmek között az alkotókkal Alapi Tóth Zoltán rendező és Király Erika újságíró, előadóművész folytatott moderált pódiumbeszélgetéseket. A vetítési programba bekerült alkotásokat két teremben párhuzamosan vetítették a Balaton Színházban, ahol a zsűritagok, Ferenczi Gábor rendező, Stork Natasa színművész, Lutter Imre producer, előadóművész, Wiegmann Alfréd rendező, Kalász József rendező-operatőr, illetve előzetesen leadott szakvéleménnyel Bunyik Béla producer konzultáltak a filmesekkel.
A Bujtor István Filmfesztivált végül vasárnap éjjel a Hamis a baba című film vetítése zárta, Frenreisz Károly és L. Dézsi Zoltán újfent teltházas közönségtalálkozójával. A fesztivál szervezője a Latinovits Emlékmű Alapítvány, a Magyar Versmondók Egyesülete és a myspace produkció volt, főtámogatói Keszthely Város Önkormányzata, a VisitBalaton 365 és a Nemzeti Kulturális Alapkezelő voltak.