Bresson egyik legpontosabb filmjét ajánljuk – Talán az ördög

A Talán az ördög című film rövid ismertetője:

Két fiatalember és két fiatal lány változó szerelmi viszonyban állnak egymással. Míg Michel hasztalanul, de iparkodik tenni valamit a környezetszennyezés ellen, Charles egyre mélyebb depresszióba süpped.

A létben elveszetten csellengő fiatal hős mindent végigpróbál – a politikai gyűléstől a környezetvédők mozgalmán keresztül a pszichoanalízisig -, hogy korunk ürességéből kiutat találjon, ám fogódzót nem sikerül találnia.

Talán az ördög

Elmegy egy pszichiáterhez, ám az nem tud mit kezdeni páciense reménytelenségével, s tréfásan azt tanácsolja neki, hogy akkor talán legyen öngyilkos. Charles komolyan veszi szavait.

Fölbérel egy kábítószeres fickót, aki fizetség ellenében hajlandó lelőni őt a temetőben. A Bresson-életmű egyik kulcsfilmje, a rendező filozófiájának összegzése – mai környezetben, a mai kiábrándult, célját vesztett fiatalság szemszögéből.

Az 1977-ben készült 95 perces francia filmdráma rendezője Robert Bresson, és ő maga jegyzi a forgatókönyvet is. A főszereplők: Antoine Monnier, Tina Irissari, Henri de Maublanc, Laetitia Carcano.

Írta, aki látta: „Aktuális film, az is mutatja, hogy az eredeti hsz-emet kimoderálták, mert valakiket ma is ennyire zavar ennek a filmnek a mondanivalója.”

A Talán az ördög című filmet ma este, azaz augusztus 7-én láthatod az M5 csatornáján 21 óra 50 perces kezdettel. A filmet jelenleg megnézheted a videa.hu oldalán is.

Ha szeretnél a legfrissebb ma esti filmajánlónkról értesülni, akkor mentsd el ezt a linket, ezen mindent megtalálsz: https://librarius.hu/tag/film-ma-estere/. A legtöbb ajánlott filmünk megnézhető az interneten is, tehát ezen a linken valójában egy egész nagy filmtárat találsz.

Robert Bresson filmrendező rövid bemutatása:

Robert Bresson (1901-1999) francia filmrendező, a filmművészet egyik legnagyobb hatású alakja. Stílusa és munkássága erőteljesen eltért a hagyományos narratív filmkészítéstől, minimalista és spirituális megközelítésével vált híressé.

Pályafutása és stílusa

Kezdetek: Bresson eredetileg festőként kezdte pályafutását, majd áttért a filmkészítésre. Első filmje, a „Les Affaires publiques” (1934), egy rövid komédia volt, de az ezt követő években kialakult sajátos, minimalista stílusa.

Minimalizmus: Bresson híres volt arról, hogy nem használta a hagyományos színészi játékot. Ehelyett „modelleknek” nevezte színészeit, akiket arra kért, hogy minél kevesebb érzelmet mutassanak, így teremtve egyfajta absztrakt, távolságtartó hangulatot.
Spirituális és filozófiai témák: Filmjeiben gyakran jelennek meg morális és spirituális kérdések, valamint az emberi létezés mélyebb rétegeinek feltárása.

Fontosabb filmjei

Napló a papnak (Journal d’un curé de campagne, 1951): Bernanos regényéből adaptált film, amely egy vidéki pap életét és belső küzdelmeit mutatja be.
Egy halálraítélt megszökött (Un condamné à mort s’est échappé, 1956): Igaz történet alapján készült film, amely egy francia ellenálló második világháborús szökését követi nyomon.
Zsebtolvaj (Pickpocket, 1959): Egy fiatal zsebtolvaj életét és belső világát tárja fel, miközben erkölcsi dilemmákkal szembesül.
Mouchette (1967): A Bernanos regényén alapuló film egy fiatal lány tragikus történetét mutatja be.
A pénz (L’Argent, 1983): Bresson utolsó filmje, amely Tolstoy novella alapján készült, és a pénz hatását vizsgálja az emberek életére.

Hatása és öröksége

Bresson munkássága mély hatást gyakorolt a filmművészetre, különösen a francia új hullám rendezőire. Minimalista megközelítése és az emberi lélek mélyreható vizsgálata számos filmes számára szolgált inspirációként. Filmjei a mai napig tanulmányozott és tisztelt művek a filmművészetben.

Megosztás: