Most be tudunk kukkantani Picasso legbensőbb otthonába

Két új kiállítás, Juan Gyenes magyar származású fotóművész Látogatóban Picassónál, valamint Martin Wanda és Martin Gábor Az örök fiatalság balladája című tárlata látható szerdától Budapesten a Mai Manó Házban.

A Mai Manó Ház két kiállítása tematikában eltér egymástól, de a tehetség összekapcsolja őket – hangsúlyozta Baki Péter, a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház igazgatója a tárlatok keddi sajtóbejárásán.

A ház felső emeletén nyílik a Látogatóban Picassónál, Juan Gyenes című kiállítás, amelynek kurátora Elena Aparicio spanyol művészettörténész, Picasso-kutató, aki a világhírű spanyol festő életműve kapcsán ismerte meg Juan Gyenes művészetét – mutatott rá Baki Péter.

Elena Aparicio kurátor azt mondta, hogy a Látogatóban Picassónál, Juan Gyenes című tárlat a magyar származású fotóművész és a világhírű spanyol képzőművész, Pablo Picasso ötvenes-hatvanas évekbeli barátságát mutatja be. Juan Gyenes szemén keresztül „be tudunk kukkanti Picasso ablakán, behív minket az otthonába, ahol személyes közelségből lehet őt megismerni” – hangsúlyozta.

A kurátor idézte Juan Gyenest, aki szerint barátsága Picassóval „egy háromfelvonásos irodalmi mű: az első felvonás a megismerkedés volt, a második felvonás Picasso lefényképezése és a harmadik felvonás, amikor meg tudtam mutatni neki a felvételeket”. A kiállítás koncepciója is ezt a hármas tagozódást követi és 19 fekete-fehér és egy színes felvételt mutat be. A tárlatot a fotókhoz kapcsolódó tíz Picasso-mű reprodukciója egészíti ki – mondta el Elena Aparicio.

Az első terem az első találkozást idézi meg, amelyre 1953-ban került sor Vallauris-ban. A tárlat nyitó- és záróképe is egy Picassóról készült közeli portré, amely a művész tekintetére helyezi a hangsúlyt, mellette egy 1910-es önarcképből kiemelt rajzrészlet kapott helyett. „Picassón nem látszott meg a kor, nem öregedett meg, végig benne volt az az átható erő, amit itt a tekintetével szeretnénk megmutatni” – magyarázta a kurátor, aki elmondta azt is, hogy a terem utolsó képén a művész keze jelenik meg.

A második egység felvételei 1958-ban készültek, amikor Juan Gyenes Picasso cannes-i La Californie nevű házában látogatta meg a művészt. Ezek a fotók bensőséges közegbe viszik a látogatókat: láthatjuk Picassót fiával, Paullal és két feleségét, Catherine-t és Jaqueline-t is, de itt kiállítottak egy festményreprodukciót Picasso málagai szülőházáról is.

A harmadik terem fotói a Mougins-ban található Notre-Dame-de-Vie-ben készültek, amikor 1961-ban Gyenes és Picasso újra találkoztak egymással. Itt kapott helyet a kiállítás egyetlen színes felvétele, amely Picasso feleségét, Jaqueline Roque-ot ábrázolja, amint ül a mougins-i műteremben, öt évvel a művész halála után. Ez az 1978-as kép része annak, amit Gyenes a művészhez fűződő kapcsolata „epilógusának” nevezett – magyarázta a kurátor.

Elena Aparicio felidézte, hogy Juan Gyenes Kaposváron született és 14 éves korában a halott Rippl-Rónairól készítette első híres felvételét.

A Mai Manó Ház első emeletén kapott helyet Martin Wanda és Martin Gábor Az örök fiatalság balladája című kiállítása. Martin Wanda fotóművész felidézte, hogy édesapja, Martin Gábor fotóriporterként kezdte pályafutását az 1970-es években Békés vármegyében, később reklámfotózással foglalkozott. Lánya, Martin Wanda tíz éve él Londonban, ahol divat- és portréfotókat készít és sok zenésszel dolgozik együtt.

A kiállításon olyan sorozatok láthatók, amelyek elkészítésekor mindketten szinte egyidősek voltak, és mindketten 35 milliméteres analóg fényképezőgéppel dokumentálták a körülöttük történő eseményeket. Martin Gábor fotográfus az 1970-es évekbeli, főként békéscsabai fiatalok szórakozását, míg Wanda a Londonban bulizó fiatalok szubkultúráját örökítette meg.

Martin Wanda elmondta, hogy ma már nyugdíjas édesapja az utóbbi időszakban elővette a régi negatívokat és nekiállt a képek digitalizálásának. Mint hozzátette, megdöbbentő felfedezés volt a sok hasonlóság édesapja fotói és a sajátjai között. Több kép esetében alig lehetett megállapítani, hogy mikor készültek: a 70-es években Békés vármegyében vagy a 2010-es évek közepén Londonban. Mindegyik kép fekete-fehér és csupán egy-két részlet mutatja meg, hogy mikor keletkeztek. Martin Gábor egyik képén a DJ mögött egy Lenin-portré lóg a falon, Martin Wanda fotóin a háttérben megjelenő egy-egy okostelefon, felirat vagy laptop árulkodik arról, hogy mikor készültek.

Martin Wanda elmondta azt is, hogy a fotók alatt közvetlenül nincsenek leírások, ezzel a látogatókat arra szeretnék ösztönözni, hogy kitalálják, vajon melyikük fotózhatta az adott képet.

Látható portré a kiállításban Iggy Pop amerikai énekesről, Jamie Campbell brit színészről vagy Jesse Hughes amerikai zenészről is.

A Mai Manó Ház új tárlatai augusztus 19-ig tartanak nyitva.

A képzőművészet legfrissebb hírei

Megosztás: