A chiptuninggal kapcsolatban sok a kérdés-kétely. Ez talán nem is véletlen, de a hiedelmekkel ellentétben egy fékpadon elvégzett, szakszerű beavatkozás során nem fog kigyulladni az autó vagy leesni onnan. Persze nem mindig és nem minden esetben javasolt elvégezni, de egy átfogó kivizsgálás mindig ajánlott lehet – többek között azért is, hogy megtudjuk, van-e értelme és szakmailag egyáltalán indokolt-e az adott motor feltuningolása, optimalizálása.
Az AET CHIPtuning csapata profi és szakszerű szolgáltatásainak portfólióját képezi a chip tuning is, ahogy a motoroptimalizálás és a jármű és az adott motor előzetes műszaki feltérképezése.
Mit jelent a chiptuning?
A chiptuning nem feltétlenül azt jelenti, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt kell erőltetetten kihozni az autóból. Inkább egyfajta optimalizálásról van szó, tehát mindig az adottságoknak megfelelő, maximális hatékonyság elérése a küszöb. Legalábbis alapesetben, egy utcai autónál ez a helyzet, egy versenyautónál lehet kérni egyedibb, még magasabb teljesítményre törekvő módosításokat is, de még az eco-üzemmód is elérhető, ha valaki az üzemanyag megtakarítására helyezné a fő hangsúlyt.
Egy chiptuning elvégzése általában körülbelül 2-4 óra. Itt többlépéses folyamatról van szó. Először is az autó szemrevételezése történik, majd jöhet a műszeres diagnosztikai vizsgálat, a hibakód kiolvasása és törlések, a teljesítménymérés fékpadon, a vezérlőszoftver motorvezérlő számítógépből történő kiolvasása, az adatok optimalizálása, a szoftver visszatöltése, az újabb teljesítménymérés – ezúttal 4*4 DYNO padon –, majd megint a műszeres diagnosztika, az adatelemzés és akár újabb finomhangolások. Végül pedig a teljesítménymérés eredményeinek kinyomtatása és dokumentálása.
A chiptuning hatása a Mazda Skyactiv-G Motorra
Elméletben tehát már tudjuk, mi a chiptuning, de nem filozófia órán vagyunk, hanem műszaki dolgokról van szó. A lényeg tehát, hogy működik a gyakorlatban. Nézzük meg sokak kedvencén, a Mazdán!
A Mazda Skyactiv-G típusú motoroknál elvégzett vizsgálatok alapján kijelenthető, hogy chiptuninggal egy magasabb teljesítményfokozat is elérhető, biztonságos körülmények között. Ha gyárilag például 120 lóerőről van szó, az akár 170-180-ra is “felvihető”, de egy 75-90 lóerős motor is feltornászható 125 lóerőre.
A konklúzió tehát, hogy chiptuning után javult a motor nyomatéka, ami alsó fordulatszámokon és részterhelésen is dinamikusabbá vált – nagyobb fordulatnál pedig jobban bírja, ahogy azt egy jó szívómotornak kell.
Szakszerű chiptuning és motoroptimalizálás fékpadon
Amennyiben kíváncsi vagy, járgányod számára indokolt-e a chiptuning vagy egyéb motoroptimalizálási lépések elvégzése, az AET CHIPtuning fékpadon biztonságos körülmények között kivizsgálja a motort, és szakszerű választ ad kérdéseidre – így nem kell a legújabb Halálos iramban részre hivatkozni majd.