Rajna Martin, a Magyar Állami Operaház első-, és a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere volt Szatmári Róbert vendége a radiocafé Enyhe katarzis műsorában.
A teljes beszélgetés itt nézhető meg:
„Szükségszerűen idősebbnek kell lenni ahhoz, hogy valaki jól és hitelesen el tudja vezényelni a Don Giovannit?” – kérdezi Rajna Martin.
A beszélgetésben szó esik arról, hogy a néző a Netflix korában egy kész produktumot, terméket vár az Operaházban is, komoly elvárásokkal érkezik a színházba. A kérdés az, hogy vajon érdekli-e az embereket az igazi mélység? A karmester ebből a szempontból pesszimista.
A felek beszélgetnek arról, hogy kor függvénye-e az, hogy ki a jó dirigens vagy sem? Mire képes egy 28 éves karmester? Van-e elegendő élettapasztalata? Milyen támadások érhetnek egy fiatal művészt?
A fiatal karmester beszélt a médiában tett nyilatkozatokról és arról, hogy ezek mennyire vannak összhangban a valós énjével.
„Tudod, ez a nehéz most a mi életünkben és ezt látom igazából saját magamon és a nálam fiatalabbaknál is. De igazából nemcsak nálam fiatalabbaknál. Az ember kívülről is nézi magát. Kettőt nézünk folyamatosan. Nézzük egyszer belülről magunkat, az életünket és közben ott van folyamatosan egy másik én, aki meg azt nézi, hogy mindez hogyan mutat egy Facebook hírfolyamon, hogy néz ki egy Insta oldalon, hogy néz ki egy TikTok profilon. És ez a megcsinált képünk állandóan konfliktusba kerül azzal, amik valójában vagyunk.” – mondja Rajna.
A Magyar Állami Operaház Don Giovanni bemutatója kapcsán szó esik arról, hogy mi Mozart operájának valós mondanivalója, jó-e vagy rossz a darab szereplőinek az, hogy találkoztak a hódítóval, és arról is beszélgetnek, hogy miért izgalmas intellektuálisan egy opera színrevitele és a közös gondolkodás a rendezővel.
Az Enyhe katarzis korábbi beszélgetései