Az együttélési szabályokat sajnos sok esetben sem az autósok, sem a biciklisek nem tartják be. Ez pedig nagyban meg tudja nehezíteni a két csoport életét. Sokkal pozitívabb lenne a közeg mindkét fél számára, ha erre mindenki odafigyelne. Főleg, hogy egyáltalán nem betarthatatlan dolgokról van szó!
A közlekedés nagyon összetett, így be kell tartanunk az “együttélési szabályokat”
Sajnos az autósok sem tudják jól, egy gépjármű biztosítás vagy egy casco nem jó mindenre. Nem tudja például helyettesíteni az odafigyelést, az előzékenységet, sem az attitűdöt.
Úgy kellene egymásra tekinteni minden résztvevőnek, hogy közben nem ellenséget lát a túloldalon, hanem sima közlekedési résztvevőket. Ugyanolyanokat, mint amilyen ő maga is. Ez független attól, hogy hány keréken közlekedünk, vagy hogy motorerővel vagy emberi erővel hajtott járművekről van-e szó.
Nézzünk meg pár fontos szituációt, melyeknél van mit javítani!
Előzéskor erre kell figyelnie az autósnak és biciklisnek
Az előzés igen részletesen benne van a KRESZ-ben, méghozzá az autósok mellett a kerékpárosok szemszögéből is vannak benne lényeges részek. Például benne szerepel, hogy a manővernél nagyon fontos, hogy az előzéshez igénybe venni kívánt sáv legyen szabad mindaddig, amíg vissza nem sorolunk. Emellett az is olvasható, hogy mindvégig tartanunk kell a megfelelő oldaltávolságot.
Sajnos számos olyan esetet láthatunk az utakon, amikor erre nem figyelnek oda a résztvevők, mely egy nagyon veszélyes manővert eredményez. További bonyodalmat tud okozni, hogy a záróvonalat sem érinthetjük eközben. Ráadásul további nehezítő körülmények is vannak, például a kétoldalt parkoló autók vagy a szűk útszakaszok.
Tartsuk a biztonságos követési távolságot!
Míg előzés esetén oldalról, úgy közlekedés közben hátul is tartanunk kell egy olyan távolságot, mely biztonságossá teszi az utunkat. Így tudjuk garantálni, hogy ha valami történne (pl. vészfékezés egy vad miatt), akkor időben tudunk reagálni ahhoz, hogy elkerüljük a koccanást.
Kerékpárosoknál ráadásul még talán fontosabb is ez, ugyanis nemcsak a jármű bánhatja egy akár kisebbnek tűnő koccanást, hanem akár a testi épségünkkel is fizethetünk érte. Nagyon komoly következményei lehetnek egy-egy be nem tartott követési távolságnak, ha azt kétkeréken követjük el.
A hangjelzés
Bár sokan nem is tudják, a duda nem használható bármikor. A szabályozás úgy szól, hogy alapvetően balesetveszély esetén, annak elkerülése érdekében használható. Lakott területen kívül ezzel jelezhetjük az előzési szándékunkat. Arra viszont nem való, hogy az autós jelezze a kerékpárosnak, hogy húzódjon lejjebb, mert előzni fog.
A járda nem a bicikliseké!
Bár sokan fittyet hánynak a szabályozásra, tudnunk kell, hogy sem az autósoknak, sem pedig a kerékpárosoknak nincs helye a járdán! Egyikük sem közlekedhet rajta. Mindenkinek megvan a saját terepe, tartózkodjon mindenki ott!
Bár még bizonyára számos együttélési szabály van, melyek betartásért könyörögnek, csak ízelítőt szerettünk volna adni ezekből.