+ Fotó

Benkő Imre felvételei a magyar kortárs fotótörténet ritka darabjai

benkő imre

Benkő Imre Városliget. Budapest, 1969-2023 című tárlata a Mai Manó Házban nyílt meg, kurátora: Baki Péter.

fotó: Mai Manó Ház

Benkő Imrének a Városligetben fotózott 50 alkotásából nyílt kiállítás szerdán a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Házban. A több mint 50 évet átfogó, október 1-ig látható tárlat különlegessége, hogy a művész eddig még ki nem állított színes fotóit is megtekinthetik az érdeklődők.

Benkő Imre alkotói attitűdje rendszerint olyan fotósorozatok létrehozásában csúcsosodik ki, amelyek éveket, valamint nem ritka esetben évtizedeket ölelnek fel. Képei mindvégig egy vizuális nyelven közvetítik mondanivalójukat, rögtön felismerhető bennük az a csak Benkő Imrére jellemző perspektívahasználat vagy látószögválasztás, mely az ő érzékeny és humorral fűszerezett szemléletmódjából fakad.

Ezen túlmenően egy olyan alkotói szemléletmódot hordoznak fotográfiái, melyek André Kertésztől datálhatóan honosodtak meg a fotótörténetben, ez pedig a humanista fotográfia, mely később elsősorban a francia fotóművészek munkáiban vált vezérlő elvként beágyazva életművükbe.

Az idén 80 éves fotográfus a Városligetben fényképezett 50 alkotásával mutatja be Budapest 150 évének egy apró szeletét. Az 1969-ben elkezdett fotósorozat szinte minden évben bővült egy-egy alkotással. Benkő Imre otthonosan érzi magát azokban a szituációkban, melyek által a városban élő kisemberek sorsát mutathatja be láthatatlan módon, hiszen megvan benne az a szakmai alázat és az emberekhez való érzékeny megközelítés, mely során képein az átlagemberek válnak főhőssé.

A Városliget. Budapest, 1969-2023 című tárlat – melynek kurátora Baki Péter – egyik érdekessége, hogy az alkotótól eddig kiállításon még nem lehetett látni színes felvételeket. Ezek a felvételek a magyar kortárs fotótörténet ritka darabjai, és ebben az évben kapcsolódnak a 150 éves Budapest történetéhez is.

Benkő Imre húszéves korában kezdett ismerkedni a fényképezéssel. 1975-ben és 1978-ban aranyérmet nyert a World Press Photo pályázaton. 1992-ben az ózdi kohászat leépülését megörökítő sorozatával elnyerte a W. Eugene Smith-alap (New York) ösztöndíját. 1968-1986-ig az MTI Fotó munkatársa, majd a Képes 7 és az Európa Magazin fotográfus-főmunkatársa volt. 1991 és 2008 között fotóit külföldön a párizsi Wostok Press fotóügynökség képviselte.

1988 óta különböző ösztöndíjakkal (Kassák Lajos Művészeti Ösztöndíj, Budapest Fotográfiai Ösztöndíj, André Kertész és Hungart-ösztöndíj) alkotott. Egyéni kiállításainak száma meghaladja a hetvenet, alkotásaival több száz csoportos bemutatón szerepelt a világ különböző tájain. Több jelentős közgyűjtemény, galéria és magángyűjtő őrzi a műveit.

Bővebb információk a tárlatról a www.maimano.hu weboldalon találhatók.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top